Svar: Penicillin og opstart af grød
27. december 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Umiddelbart kunne det måske godt hjælpe på jeres datters mave, hvis I prøvede med lidt grød. Netop fordi det måske vil kunne stabilisere lidt lige nu, hvor hun får penicillin som jo også giver netop diarré ...
I kan så evt. forsøge med en færdiglavet babygrød som indeholder probiotika / mælkesyrebakterier. Det kunne være en mulighed som start ... Men hvis det fungerer med majsgrøden er det naturligvis også fint.
Det vil være rigtig godt at give hende 4-5 skefulde 1 gang dagligt til frokost (eller formiddag), vand af kop og følge efter med mælk i hvert fald i 3-5 dage. Stille og roligt kan I så øge hendes indtag og se hvordan det går og også prøve med lidt andre typer grød og når hun kan spise en lille dl. så øger I hende til to gange dagligt. Det er således bedre at hun får 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl en gang dagligt.
Når I øger hende til to gange dagligt vil det være rigtig fint at forsøge med grøntsagsmos, så hun får grød til frokost som hun er vant til og grøntsagsmos til aften som noget nyt.
Hvor stort et måltid er variere, men omkring 1 dl i starten. Det giver god plads til mælken stadigvæk og det er vigtigt at maden ikke fylder så meget, at mælkeindtaget og dermed væskebehovet nedsættes. Hun skal stadig have rigtig meget mælk med den alder hun har.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping for at variere smag og konsistens - men start ud med ren mos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop. Dette måltid introduceres, når hun spiser godt af grøden og virker til at trives med dette
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og begynder måske allerede at kunne sove uden amning midt nat. Mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske