Svar: Dagslure tvillinger
28. december 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Sanne
Håber I har haft en dejlig jul :)
Dine børn bliver puttet meget tidligt om morgenen/formiddagen og mit umiddelbare bud er, at du prøver at putte dem senere. De sover jo tilsyneladende ret godt, når de først falder i søvn - ofte to timer om formiddagen og 1½ time over middag og det er ret meget, hvis de skal kunne nøjes med kun en lur.
I stedet for at fjerne deres formiddagslur helt, så vil jeg foreslå dig at du prøver at putte dem senere og så kan du overveje om du vil vække dem, så de ikke sover helt så længe. På den måde vil du stadig kunne putte dem til middagslur i nogenlunde god tid og de vil sandsynligvis være lettere at putte om aftenen. Når de lige nu protesterer over at blive puttet kl. 20 hænger det sandsynligvis sammen med at de sover 3½ time i løbet af dagen, sov de f.eks. 1 time mindre, ville du bedre kunne putte dem .. Alternativet er at du først putter dem kl. 21 ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30 og sover her ca 1 time
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger og lignende. Vand af kop.
Evt. en kop mælk en overgang i stedet for flasken, som det ser ud til at du nu er helt væk fra :)
Puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mælk af kop.
Godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Mit råd til jer denne gang er altså at I prøver at udnytte at børnene ikke længere vil puttes helt så tidligt om morgenen og i stedet forsøger med en senere og også gerne lidt kortere middagslur. Netop i takt med at de så får en rytme, hvor de sover mindre om formiddagen, vil luren her stille og roligt kunne forsvinde og de kan i stedet nøjes med en lidt længere middagslur midt på dagen. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur og det lyder som sagt lidt for tidligt hos jer :)
Hvis I får ændret lidt på rytmen og søvnindtaget om dagen, vil børnene naturligt blive lettere at putte igen - også om aftenen :)
Rigtig godt nytår til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske