Brev:
Rytme for en rask og aktiv dreng
28. december 2009
Alder:
7 mdr.
Rytme for en rask og aktiv dreng
Hej Helen,
Jeg har en dejlig aktiv dreng på 7 måneder. Han er glad og aktiv. Sidder selv uden støtte i lange perioder af gangen og elsker blot at iagttage andre mennesker omkring sig. Han er meget nysgerrig og sluger med store nysgerrige øjne alle indtryk til sig.
Netop denne nysgerrighed udgør nok også en del af problemet. Han er nemlig begyndt ikke at gide at spise skemaden. Vi startede med grød, da han var omkring 4,5 måneder og det gik trægt i starten. Men så var det som om nogen trykkede på on-knappen og fra det ene måltid til det andet spiste han lystigt stort set alt, han blev tilbudt. Ret hurtigt kom han op på at spise tre måltider om dagen - hirse til morgenmad, øllebrød til frokost og mos af grøntsager og kød/fisk om aftenen. Derudover bliver han tilbudt flaske før sine lure og tager normalt omkring 160 ml.
Men den sidste uge er det som om, nogen har trykket på off-knappen igen. Han spiser gerne de første par skefulde men gider så ikke mere. Hvis han distraheret samtidig - sneer det eksempelvis samtidig udenfor vinduet, kører der et fjernsyn eller løber der børn omkring ham - åbner han fint munden og spiser en stor portion. Er det kun os og ingen løjer, gider han slet ikke og skal virkelig lokkes til det. Men det er jo ligesom ikke vejen frem, at han skal distraheres til at spise og jeg vil meget gerne ud af den vane, han hastigt er på vej ind i.
Jeg har prøvet at give ham grovere mad - rugbrødshapsere med leverpostej eller blot grovere mos - og det kaster han op af. Han er meget glad for at sidde og tygge i en riskiks eller en halv bolle. Jeg så opskriften på rugbrødsstænger på din side. Dem vil jeg prøve at lave til ham.
Samtidig er han begyndt at springe over at spise om natten, så han sover fra kl. 20 - 8/9 uden at vågne, hvilket jeg naturligvis ikke klager over. Til gengæld sover han ikke særlig typiske lure om dagen. Han sover to korte lure og indimellem en længere. (I det hele taget er han meget rodet i sine sovevaner for tiden. De er tydeligvis under forandring.)
Jeg står derfor nu med to problemer:
1) Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg får ham til at spise skemaden igen uden distrahering
2) Hvornår skal jeg give ham mad og flaske, så han får nok? De rytmer, du foreslår på siden, starter allesammen kl. 05 og så med morgenmad kl. 7.30. Men da er han slet ikke vågen endnu. Og samtidig sover han fra den flaske kl. 23/24, du foreslår. Han kan ikke finde ud af at spise i søvne og bliver meget ked af det og kaster det op igen, hvis vi prøver.
En typisk dag hos os ser sådan her ud (hvis han da ellers gider at spise):
kl. 8.30: vågner og får flaske med 160-200 ml MME
kl. 9.30-10: kommer ud til første lur - sover 45 min (Han er umuligt at holde hen er men er meget træt og pyldret.)
kl. 11: Hirsegrød lavet på hirseflager med vand, smør og MME. Toppet med frugtmos. Spiste før i tiden gerne 1 - 1,5 dl. Nu kun et par skefulde. Hertil vand af kop.
kl. 12: Flaske med 100-160 ml MME og kommer ud til lur. Sover 45 min.
kl. 14: Øllebrød med mælk og frugtmos. Hertil vand af kop. Spiste før en hel portion på 1,5 dl. Nu højest en halv portion.
Kl. 15: Flaske med 160 - 200 ml MME og kommer ud til lur. Sover alt mellem 45 min til 2,5 timer. (På det sidste oftest en længere lur op mod de 2-3 timer. Det er første gang i hans liv, han tager disse lange lure.)
Kl. 18.30: Aftensmad af grøntsagsmos fortyndet med mælk og olie. Indimellem med kød eller fisk. Spiste før en 1 dl. Nu højest 5-6 skefulde. Hertil vand af kop.
Kl. 19.30-20: Flaske med 160-200 ml. vælling og herefter sover han til næste morgen uden afbrud.
Han er glad, aktiv og trives, men gider blot ikke maden. Flasken tager han uden problemer.
Kan du komme med et forslag til en rytme, som er tilpasset hans lidt anderledes søvnrytmer?
Venlig Hilsen
Loa