Svar: Rytme for en rask og aktiv dreng
28. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Loa
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er super dejligt at din dreng er begyndt at sove hele natten, det kan jeg godt forstå at du nyder. Men det er en lille smule problematisk, fordi det gør at han indtager sit mælkebehov i løbet af dagen, hvorfor han ikke rigtig har plads i maven og lyst til skemad ...
Det er normalt flaskerne om dagen der forsvinder først og hos jer er det lige omvendt. Her sover din dreng rigtig godt om natten og sover hele natten igennem, men det gør han fordi han indtager sin mælk om dagen. Det er derfor vigtigt at finde en balance imellem, at han både skal have sit mælkebehov dækket, skal have lov til at sove en god lang lur, men også skal have plads og lyst til anden mad.
Jeg vil foreslå dig at du giver din dreng flaske sen aften. Han kan spise den mere eller mindre i søvne og det vil være rigtig godt at fylde ham ekstra op med mælk der, så han kan undvære flasken om morgenen og starte dagen med grød. Man kan naturligvis også give grød kl 8.30 når han vågner, men det er problematisk i forhold til at han ikke har fået væske siden kl. 19.30 ... men har han fået flaske omkring midnat, så er det mere acceptabelt :)
Du skriver at du gerne vil have en rytme, som passer til den rytme din dreng allerede har. Det har jeg svært ved at give dig, fordi den rytme I har nu indeholder for meget mælk om dagen og for lidt mad ... Tilbuddet om mad og mælk er fint, men det ligger kun om dagen. Samtidig har du, så vidt jeg forstår et ønske om at han skal have lov til at sove som han gør nu, du ønsker ikke at ændre på den rytme han har, ved at vække ham og f.eks. starte dagen tidligere. Men hvis jeg skal forslå noget med så lidt ændringer som muligt, så kunne det se således ud:
kl. 8.30: Havregrød, vand af kop.
Efterfølges af lidt frugt i hånden at sutte på og evt. lidt frugtmos.
Puttes til formiddagslur med en flaske kl. 9.30-10 og sover ca 45 minutter som nu. Flasken om formiddagen forsvinder normalt i 7 måneders alderen, men da han ikke får flaske tidlig morgen vil han sandsynligvis have behov for den, for at få væske nok. Det er dog vigtigt at den ikke er for stor - gerne max 100ml så han stadig har plads i maven til frokosten, når han vågner
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurke eller lignende at gumle på, vand af kop.
Putte til middagslur med flaske som nu ca kl. 12.30 og sover igen en lille times tid
Eftermiddag kl. 14: Øllebrød, flerkornsgrød med frugtmos, tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på og suge saften ud af.
Kl. 15: Flaske og puttes til sin 3. lur. De fleste børn i denne alder behøver ikke 3 lure dagligt og behøver normalt slet ikke sove 2-3 timer på dette tidspunkt som du beskriver din dreng gør ... Normalt forsvinder denne flaske også i 7 måneders alderen.
Aften 18.30: Familiemad, ris, kød, fisk, sovs, grøntsager. Der skal være moset mad og mad i stykker som han selv kan sidde med. Ved siden af grøntsagsmos med kød eller fisk tilbydes han f.eks. en kartoffelbåd, et stykke blomkål, broccoli, lidt brødskorper eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske sen aften kan overvejes, fordi den på sigt vil kunne gøre at flaskerne om dagen fjernes helt. I 8-9 måneders alderen vil 3 flasker normalt være nok og i jeres tilfælde kunne de evt. ligge aften, sen aften og inden middagslur. Flaskerne formiddag og eftermiddag skal altså stille og roligt skæres væk.
Det er som sagt lidt problematisk at hans rytme er som den er, hvis du gerne vil have ham til at spise mere rigtig mad og drikke mindre mælk ... Du har også en dreng som sover rigtig meget i forhold til sin alder, og det at han nu er begyndt at sove 2-3 timer om eftermiddagen kunne jo godt tyde på at han måske er ved at blive syg og det kan også være en årsag til at han ikke rigtig vil spise.
Normalt ville jeg anbefale dig at du vækkede ham om morgenen og lod dagen starte tidligt, netop for at få indført to gode lure dagen igennem og helt springe 3. lur over. Men mine dagsplaner til andre har du jo set og da du ikke virker interesseret i at vække din dreng, så er mit bud ovenstående løsning ... Det du skal tænke på er at din dreng faktisk skal indtage både mælk og mad nok på ½ døgn - nemlig mellem kl. 8.30-20, hvor det er mere hensigtsmæssigt at han indtager noget at sit behov mellem kl. 20-8.30 - ellers er det klart at han ikke kan spise nok ... :) Der er stor forskel på om man skal indtage sit behov over 12 eller 24 timer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske