Svar: Er det tid til grød?
28. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
I første omgang ville jeg se om en øgning af mælkemængde og hans indtag af mælk i løbet af dagen, ville kunne mætte ham lidt endnu, så introduktionen af skemad kunne vente.
Det sker tit at børn i 4 måneders alderen er så opmærksomme på verden at de let lader sig forstyrrer, når de spiser ved brystet om dagen. Når du sidder og ammer din dreng, så slipper han, kigger på dig, smiler, tager fat igen, slipper, holder øje med hvem der kommer ind af døren, pludrer osv. og han spiser således ikke længere så effektivt som han tidligere har gjort. Det betyder at han om dagen måske ikke får helt sit behov dækket, hvorfor han naturligt søger det dækket om natten.
Det er derfor en god idé at du starter med at have fokus på koncentrationen ved brystet om dagen og også at du evt. i en periode prøver at amme ham to gange mellem hver lur. Det vil sige at du starter med at amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur, leger med ham osv. skifter ham og inden han så skal sove, så ammer du ham fra modsatte bryst. Det at du ammer fra begge bryster mellem hver lur, kan være med til at øge din mælkemængde lidt ekstra.
Hvis en øgning af mælkemængde ikke er nok, så kan det være et tegn på at han har brug for lidt ekstra mad og at I skal igang med skemaden. Det er dog her vigtigt lige at nævne, at det er normalt at amme både kl. 24, 03 og 06 med den alder din dreng har og at de fleste børn er 6 måneder før de kan undvære mælk om natten. At sove igennem i 6 måneders alderen er at sove fra kl. 24 til 06 så amningen inden midnat er faktisk rigtig god for en fremtidig rytme.
Hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting og ikke kun af barnets alder. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Men derudover skal din søn også dreje sit hoved bevidst, kunne holde hovedet fint selv og følge maden du spiser med øjnene. Han skal også åbne munden bevidst, når du f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Derudover er det vigtigt at hans mave fungerer fint og ofte ser man også at barnet savler meget, som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske