Svar: Bruge brystmælk til grød og opbevaring i fryseren
28. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det anbefales normalt at man kommer udmalket brystmælk i rene plastflasker, - de købes på apoteket og er specielt udviklet til formålet. Du vil meget hurtigt få brug for f.eks. 100ml - den optøede mælk kan jo holde sig et døgn i køleskabet og det gør at du kan bruge ½ dl. den ene dag og ½ dl. den næste. Dertil kommer, at så snart din dreng er godt igang med maden og begynder at spise 2 skemåltider dagligt, så kommer du til at bruge en del mælk :)
Det er sådan at man skal være meget opmærksom på hygiejnen og opbevaringen af mælk. Der kan meget hurtigt samle sig bakterier og de formerer sig let. Derfor bør du bruge flasker der er beregnet til modermælk. Se i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder her på siden under 'artikler'.
Isterningebakker anbefales ikke mere - heller ikke til grøntsagstern - man skal i hvert fald se sig godt for. Man risikerer at isterningebakken frigiver skadelige stoffer som for eksempel phthalater, der menes at være hormonforstyrrende. Isterningebakker er normalt lavet til kun at fryse vand og kan ikke bruges til fødevarer (eller mælk). Derfor anbefales det at købe plastbøtter beregnet til babymos, hvis man ønsker at fryse babymad.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske