Svar: Når grød er HOT men mos er NOT
28. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Tvillingemor
Håber I har haft en god jul :)
Da pigerne er glade for grød, så kan du faktisk forsøge at bruge f.eks. en risgrød som basis og så tilsætte lidt forskelligt grøntsagsmos som topping. Det kunne være en mos af de lidt sødere grøntsager som gulerod, ærter, græskar ... Stille og roligt kan grøntsagerne så begynde at fylde mere og risgrøden fjernes.
Netop de søde grøntsager er ofte et hit og når pigerne bliver 6 måneder gamle må de få stort set alt. Ud over gulerod, ærter og græskar er f.eks. pastinak og andre rodfrugter ofte naturligt søde i smagen, når de bliver kogt. Man kan også købe specielle sweat potatoes og på den måde få dem igang med at spise kartoffel.
Faktisk har mange børn svært ved kartoffelmos, det er som om at det hæver i munden på dem og virker kvalmende. Derfor kan det også hjælpe dig at forsøge med forskellige typer grøntsagsmos som ikke indeholder kartofler til at begynde med, men derimod alle mulige andre grøntsager. Igen bliver muligheden for dette større, når de bliver 6 måneder, men du kan f.eks. godt lave mos af gulerod, blomkål og broccoli og se om det er noget de bedre kan lide :)
Du skal også medtænke sovs på grøntsagsmosen. Du kan i første omgang lave en smørsovs eller en tomatsovs, men igen i 6 måneders alderen må de gerne få lidt af den sovs i andre spiser - lavet på sødmælk. Børn kan faktisk tit lide sovs og at maden smager af lidt.
Så der er masser af muligheder at forsøge sig med, for at få variation på menuen - dejligt at høre at du synes om babykøkkenet :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske