Svar: Byttet rundt på nat og dag
28. december 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Nina
Sikke en filur I har fået jer der - hun har virkelig sin helt egen rytme og stortrives med det, men det kan jeg godt forstå at I andre ikke gør ... :)
I er nødt til at vække jeres datter, så dagen ikke får lov til at starte så sent. Det er meget fint at du ammer hende på de tidspunkter du gør, dem kan du holde fast i, men de skal passes ind i en ny rytme.
Dagen kan ikke starte kl. 11 og måske er det for tidligt at prøve kl. 7 efter morgenamningen, men prøv om ikke du kan få hende vækket kl. 8. Så har hun fået mælk, har fået lov til at sove lidt videre derefter og så er det tid at stå op. Du må skifte hende, for at få hende vækket og hvis det ikke er nok, så må du give hende et bad. Det kan være ganske udmærket at I i en periode lægger et bad ind om formiddagen, hvorefter hun så kan blive ammet igen og puttet til næste lur.
Hendes formiddagslur skal naturligt ligge om formiddagen, hendes middagslur over middag og hendes tidlige aftenlur hører også til i denne alder. Faktisk vil mange børn i 3 måneders alderen først gå til ro når kl. er 22 fordi de sover deres 3 lur sent på dagen, men det er også okay - dagen starter stadig i god tid og hun holdes igang i dagtimerne og så må hun gerne være vågen om aftenen, men ikke kl. 01 :)
Prøv at finde en rytme, hvor hun altså bliver vækket om morgenen - som sagt gerne med skifting, evt. et bad ilagt osv. så I helt fra morgenstunden for vendt hendes rytme.
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Rigtig godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske