Brev:
Ikke interesseret i mad og tager næsten ikke på
28. december 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Ikke interesseret i mad og tager næsten ikke på
Hej Helen
Vores problem er, at vores ældste søn på 2 år ikke er interesseret i mad og stort set ikke spiser noget i løbet af en hel dag.
Lige siden han var helt spæd har han ikke spist særlig meget og da vi introducerede ham for skemad i en alder af 4 mdr. tog det rigtig lang tid før han kunne spise sig mæt i grød/mos. Han har altid været småtspisende, og siden han for alvor begyndte at spise selv (fra ca. 1 års alderen), er det blevet meget småt med hans madindtag. Det har givet sig udslag på hans vægtkurve, som nærmest er fladet helt ud og i højden følger han heller ikke helt med mere. Han vejer 11,6 kg og måler 87 cm.
Vi har været til egen læge, henvist til børneamb. og været indlagt i 3 dage til observation ifm. spisning, og han har fået taget en stribe blodprøver (bla. for mælke- og glutenallergi) og utallige afføringsprøver (hans afføring er altid noget smat – det jeg vil kalde tynd mave-, 1-3 gange i døgnet). Alle prøver og undersøgelser viser intet unormalt. Lægerne siger det er normal afføring han har, hvilket hverken min sundhedsplejerske, dagplejemor eller jeg selv er enig i. Han har fået mælkesyrebakterier i 3 måneder uden at det ændrede på hans afføring.
Vi har fået rådgivning af sundhedsplejersken og egen læge vedr. ”spisesituationen”, som vi er blevet meget bedre til at håndtere, bla. ved ikke at kigge på ham hele tiden og presse ham og konstant tilbyde ham mad. Sidste nye tiltag i samråd med egen læge er, at han SKAL deltage i familiens måltider, uanset om han vil eller ej. 3-4 gange har han protesteret ved at sidde og tude/skrige hysterisk under hele måltidet uden at hverken spise eller drikke. Men for det meste er han da til at lokke med til bords.
Der er altid noget på bordet, som han kan lide, feks. pastaskruer, frikadeller, medister, majs, gulerødder, flütes (han spiser ikke ret mange forskellige ting). Vi fortæller hvad der er at vælge imellem og siger, at han må sige til, hvis der er noget han vil have. Hvis han beder om noget, får han det og han får lov at spise i fred. Beder han ikke om noget, så er det så bare det (selv om det gør ondt helt ind i mors hjerte…).
Hans dag ser ud som flg:
Kl. 6 Står op
Kl. 7 Morgenmad (spiser 1/3 portion havregrød eller risgrød m. jordbærmos)
Kl. 9 Mellemmåltid – kiks, frugt, ost, bolle (spiser 1 ostehaps og lidt af en kiks)
Kl. 11.30 Frokost (spiser i dagplejen 1 hel skive rugbrød med div. pålæg - hjemme ¼ skive rugbrød med leverpostej og lidt agurk eller peberfrugt)
Kl. 12 Middagslur
Kl. 15 Mellemmåltid – frugt, knækbrød, franskbrød (spiser et par æblebåde).
Kl. 18 Aftensmad (spiser 2 bidder af en frikadelle, nogle få majs og et par pastaskruer)
Kl. 19 I bad
Kl. 20 I seng
Han får sødmælk til hovedmåltiderne og inden han skal i seng, og vand til de andre måltider + når han er tørstig.
Vi synes ikke, at det har ændret noget i forhold til den mængde mad, han indtager og hans interesse for mad, uanset hvilken ”model” vi har brugt i forbindelse med måltiderne. Faktisk er vi nået dertil, at vi er temmelig opgivende og føler, at vi er kørt fast, og mest har lyst til ikke at tvinge ham med til måltiderne, og slet ikke tilbyde ham mad. Ikke at forstå på den måde, at han ikke må få mad, men vente til han selv viser sult og vil med til bords af egen fri vilje. Også selv om han så springer flere måltider over… Hvad er dine tanker om og forslag til hvordan vi kan komme videre?
Det skal tilføjes, at han er en glad, frisk og livlig dreng. Han er meget sjældent syg (og så er det kun lidt forkølelse), og er helt med både sprogligt og motorisk. Han fungerer godt i dagplejen, sover godt og er god til selv at falde i søvn, og bortset fra de såkaldte ”frustrationsanfald” som skyldes hans alder og udvikling, så er han en rigtig sød og omgængelig dreng.
Hans lillebror på 10 mdr. er helt anderledes mht. spisning og afføring. Han spiser store mængder mad til alle måltider og vi har endnu ikke oplevet, at der er noget, han ikke kan lide. Hans afføring er det jeg vil kalde normal (fast og ikke smattet). Jeg ved godt, jeg ikke skal sammenligne de to, men det er alligevel påfaldende, at han spiser så meget mindre end sin lillebror…
Håber du kan komme med et par gode råd.
Mange hilsner
En bekymret mor