Brev:
Spiseproblemer - spiser flaske i søvne
28. december 2009
Alder:
4 mdr.
Spiseproblemer - spiser flaske i søvne
Hej Helen
For 4 måneder siden fik jeg en dejlig søn. Han blev født til tiden og vejede 3600g og længden var 52cm. Jeg har ammet ham fuldt ud i 3 uger, hvorefter min modermælk var for lidt til min søn, for han var hele tiden sulten.
Efter aftale med min sundhedsplejerske skulle jeg give modermælkserstatning. I første omgang begyndte jeg at give Nan 1, 2 gange dagligt, men efterhånden producerede jeg meget lidt modermælk og da min søn var 2 måneder gammel gav jeg ham kun modermælkserstatning.
Min søn døjede en del med forstoppelse, og han fik derfor laktulose. Dette gik hellere ikke særligt godt, for han gylpede laktulosen op igen. Han kunne simpelthen ikke lide smagen af laktulosen. Jeg gav ham endda lidt flaske med vand men dette hjalp hellere ikke. Sundhedsplejersken forslog at vi skulle prøve med at give Nan HA i stedet for. Dette hjalp helt klart mod forstoppelsen.
Da min søn begyndte at få Nan 1 var han dog lidt tilfreds og kunne sove fint dagligt, samt vi fik en god rutine til hverdag. Han var dog lidt afvisende for flasken i starten men det gik over i en kort periode. Derefter begyndte det at gå ned af bakken. Min søn har i ca 1 måned haft problemer med at drikke af flasken. Han vil simpelt hen ikke tage af flasken når han er vågen. Han skal hele tiden lulles i søvn og derefter vil han gerne have flasken. Han drikker kun i halv søvne, men ikke når han er vågen.
Han drak i 3 måneders alderen 600-700 ml dagligt, men det faldt helt ned til 300-400 ml dagligt hvor jeg sad næsten hele dagen med ham da han ikke tilstrækkelig væske dagligt. Nu får han dog igen ca 600 ml dagligt.
Han er blevet tjekket af vores læge og en børnelæge, men de kan ikke finde nogen årsag. De mener at der er et midlertidigt problem. Han her hellere ikke trøske. Jeg købte så en ny drikkesut med 3 huller i og det hjalp lidt, men han vil alligevel kun drikke i søvne. Jeg har derefter prøvet at putte lidt sukker i mme, men det hjalp hellere ikke, så måtte jeg prøve at købe Allomin 2. Han drak lidt i vågen tilstand i starten, men så er det ligesom gået over til det sædvanlige hvor han drikker kun i søvne.
Det er meget hård og belastende for mig at sidde med ham i meget lang tid, så at han bare kan få en smule væske i sig. Han får ca.70 – 100 ml af gangen, og derefter skal han bøvse. Når han har bøvset, så vil han ikke tage af flasken mere. Jeg har prøvet at opmuntre ham meget til at drikke af flasken men intet hjælper.
Det går meget ud over hans søvn da han skal jo have lidt væske i sig og det kan han kun tage når han skal sove. Han får ikke det trygge søvn til dagligt som han burde få da han skal drikke mme. Det er svært at lulle ham i søvn i alt 6-7 gange dagligt og derefter give ham flasken. Det er virkeligt et problem som jeg døjer med.
I sidste uge den 22. december blev min søn 4 mdr, og efter aftale med sundhedsplejersken er vi begyndt med skemad. Han får hirsemajs eller kartoffelmos med gulerod ved frokosttiden, og om aftenen får han frugtmos samt ca 20 ml vand. Det får indtil videre fint med dette, men mælken er han slet ikke interesseret i.
Min søn har indtil nu ikke været syg, han har kun haft lidt feber i 2 dage da han fik 3 mdrs vaccination, og han har lidt arp. Ellers har han været en glad dreng. Min søn virker hele tiden sulten og er i gang med at putte begge hænder i munden og hans mave knuger af sult og jeg bliver så ked af det for jeg vil så gerne give ham mere mme, men han vil ikke tage flasken.
Jeg virker hjælpeløs og kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Hvordan skal jeg hjælpe ham. Jeg kan jo ikke lulle ham i søvn hele tiden, og det er da også helt unormalt. Det værste er når jeg skal lulle ham i søvn lige når han er stået op for han er jo ikke søvnig mere ve 7:30 tiden om morgen.
Den daglige rytme.
Vågner kl: 7:30, skal lulles i søvn igen for at give flasken ca 100 ml. Det kan tage op til 45 min.
Vågner igen kl 9:00. Leger lidt, virker sulten hele tiden. Men jeg prøver at forlænge tiden lidt.
Kl 10:30 ( lulles i søvn,) får ca 70-100 ml
Kl 11:15 vågen efter bøvs og kan ikke sove,
Kl 12: 30 virker meget sulten og lidt træt da han ikke har sovet ordentlig, får mos eller hirsegrød med vand.
Kl 13:15 lulles i søvn plus flaske Ca 100ml vågen igen efter bøvs, måske sover lidt op til 15-30 min.
Kl 16:00 lulles igen i søvn samt flaske ca 70-100ml, leger derefter
Kl 18:30 får frugmos samt vand, virker søvning, får flaske derefter ca, 70-90ml sover ca 30 min. Derefter leger.
Kl 20:30 Massage, i bad, samt flaske, ca 100ml. Sover derefter.
Kl 23:00 Gives flaske i søvne ca 100 ml.
Kl 04:30 gives flaske i søvne ca 70-90 ml.
Hvordan skal jeg få min søn til at drikke mme i vågen tilstand? Det er ved at blive alt for hårdt for mig, da jeg intet kan foretage mig, og jeg bekymrer mig hele tiden om han ikke får mme nok.
En desperat mor