Brev:
Skabe god rytme
29. december 2009
Alder:
6 mdr.
Skabe god rytme
Hej Helen,
Jeg har brug for din hjælp. Jeg vil gerne skabe en god rytme for min søn – både mht. søvn og mad.
Daniel er lige blevet 6 mdr og har siden han var 8 uger fået modermælkserstatning – han har fået flaske hver 3. time om dagen + 1 flaske om natten, 6 flasker i døgnet. Han spiser ca. 200 ml ad gangen. Han har ikke fået flasken inden han skulle sove lure, bare ca. hver 3. time, undtagen flasken til natten, den tilbydes inden han skal sove uanset hvornår han har fået forrige flaske. Han gylper desværre ret meget – skal jeg tilbyde ham mindre i hver flaske og derfor tilbyde ham flaske hyppigere?
Han har siden, han var ca. 8 uger gammel kun sovet mellem 35-50 min ad gangen om dagen. Det er stort set umuligt at få ham til at sove videre. Han vågner med store øjne, også selvom jeg går med ham i barnevognen – han sover ikke videre, hvis han først er vågnet. Enkelte gange overrasker han, men det er måske 2-3 gange om måneden. Han sover derfor 3 lure om dagen – jeg har i 2 mdr gået en tur med ham i barnevognen til middagsluren for at få ham til at sove en lang lur om dagen og for at prøve at vende ham til at man sover en lang lur på dette tidspunkt – som skrevet lykkedes det nogle gange, andre gange ikke.
Da han blev 5 mdr, begyndte vi på grød og mos. Han er begyndt at spise en ok portion og det har derfor været muligt at skære en flaske om dagen væk uden at han er begyndt at spise mere om natten. Jeg antager derfor at det har været i orden at fjerne den flaske – det er middagsflasken, som er fjernet.
Hans dag ser pt. således ud:
Vågner omkring kl 8:00 og får flaske ca. 8:30, han drikker 200 ml.
Formiddagslur kl 10:30 – han kan være vågen i 2½ time (plus/minus). Han sover 45 min.
Frokost kl 11:30 – hirse- eller boghvedegrød med pære- eller æblemos og vand af kop.
Flaske omkring kl 13:30 – drikker 200 ml
Middagslur kl 13:45 – sover 45 min
Eftermiddagslur kl 16:30 – sover 30 min
Flaske omkring kl 17 – drikker 200 ml
Aftensmad kl 18 – kartoffelmos med grøntsager
Flaske kl 20:15 og puttes
Sover 20:45
Vågner 1 gang om natten og spiser 200 ml. Han vågner alt mellem kl 02:30 og 6:00 – det er aldrig på det samme tidspunkt. Der er også nætter, hvor han sover hele natten uden mad.
Jeg har flere spørgsmål:
Jeg vil gerne have, at dagen starter lidt tidligere end kl 8. Hvordan får jeg ham til at vågne omkring kl 7 hver dag?
Vi har i flere måneder haft en rytme, som hed at han sov sidste lur til omkring kl 17 og blev puttet 19:45 og sov omkring kl 20 – nu vil han pludselig ikke sove før omkring kl 21. Jeg kan derfor regne ud, at han ikke skal sove til efter kl 16. Hvordan får jeg det tilpasset, når han fortsat er nødt til at have 3 lure og jeg gerne vil have ham til at sove kl 20?
Hvordan kan jeg arbejde hen imod 2 lure om dagen, når han sover så korte lure, som han gør? Jeg har som skrevet stort set aldrig kunnet forlænge hans lure. Jeg har prøvet et par dage at holde ham længere vågen for at se om han blev mere træt og derfor sov en lang lur om eftermiddagen. Det gjorde han ikke og han var derfor alt for træt om aftenen – faldt om allerede kl 19.
Kan jeg, hvis jeg går med barnevognen hver dag fra kl 14 til 16 vende ham til at sove 1 lang lur om dagen? Kan det i det hele taget lade sig gøre? Altså køre med ham i en periode og derefter skulle han have vendt sig til det og sove en lang lur af sig selv?
Jeg kan se af dine forslag til rytmer, at du forudsætter en morgenflaske omkring kl 5/6. Som jeg skrev tidligere, er det meget forskelligt, hvornår Daniel vågner om natten for at spise. Hvordan kan jeg få et tredje måltid ind (morgenmad) uden at miste en flaske? Han skal jo gerne have sin mælk.
Kan du hjælpe mig med en rytme for 3 måltider og 3 lure?
På forhånd tak, Susanne