Brev:
Aftenputning og falde i søvn selv
29. december 2009
Alder:
10 mdr.
Aftenputning og falde i søvn selv
Hej Helen
Jeg har et ganske kort spørgsmål:
Jeg har fået at vide, at det er skidt, hvis man er hos sit barn, når det falder i søvn, fordi det så bliver forskrækket, når det vågner, og man er gået.
Er det korrekt?
Vores datter på 10 måneder er blevet voldsomt separationsangst og græder i samme øjeblik, vi går ud af værelset. Det eneste, der hjælper, er, at vi står hos hende (og helst nusser hende), indtil hun falder i søvn. Det kan sagtens tage en time eller mere, og hun vågner mange gange i løbet af aftenen indtil ca. kl. 23. At hun vågner så mange gange får mig lidt til at tænke, at det kan være ligemeget, om vi står hos hende til hun sover eller ej. Hun vågner jo og er ked af det alligevel!
Indtil nu har vi forsøgt at være hos hende og nusse og berolige, men er gået ud, inden hun sover, for at hun skal falde i søvn selv. Det betyder, at vi render frem og tilbage, og at det tager længere tid, fordi hun hele tiden bliver "afbrudt", men det lykkes som regel til sidst.
Jeg har set, at du anbefaler andre at gå ind til deres barn hvert 3. minut - også selvom barnet ikke kalder. Det vil dog ikke være en god idé hos os, for vores datter vil bare blive forstyrret og ked af det, når vi så går igen.
Jeg er lige holdt op med at amme om natten, så hun nu kun bliver ammet, inden hun bliver lagt i seng om aftenen (hun falder ikke i søvn ved brystet). Hun vågner omkring kl. 00.30, hvor hun kommer ind til os i vores seng. Derefter sover hun til kl. 6 (hvor hun før blev ammet), men er let at få til at sove igen. Hun vågner mellem kl. 7 og 8, hvor vi står op. Alt i alt er hendes søvn altså blevet langt bedre nu, hvor jeg ikke ammer længere - og det kun på fire dage!
Om dagen sover hun også fint. To lure. En formiddagslur på ca. 2 timer og en eftermiddagslur på ½-1 time.
Jeg ser frem til dit svar.