Svar: Aftenputning og falde i søvn selv
29. december 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er bestemt ikke skidt at være hos sit barn og give barnet tryghed, når det skal sove. Det er helt naturligt, at børn har brug for at man er der, synger lidt, kærtegner, beroliger osv.
Den problemstilling du beskriver handler om det man kalder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ...
Men at sige at det at sidde hos barnet, være tilstede og være nærværende og tryghedsgivende - at det er en dårlig søvnassociation - det er at fordreje tingene :)
Der er absolut intet i vejen for at I sidder og holder jeres datter lidt i hånden, kæregner hende, taler stille "ssshhh" og lignende, når hun skal sove. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette og hun så falder trygt og roligt i søvn, fremfor at bruge en time eller mere, hvor hun græder og I render frem og tilbage.
I skal naturligvis sikre jer at hun er træt nok til at sove, når I putter hende - Da hun sover forholdsvis længe om morgenen og sover fint i løbet af dagen, så vil det nok være passende ikke at putte hende før kl. 20, hvorved hun så måske ville falde lettere i søvn ... Hvis hun puttes for tidligt, vil hun naturligt have sværere ved at overgive sig til søvnen og så bruger I en time på putningen.
Med hensyn til brug af det jeg kalder for "se-til-metoden", hvor man går frem og tilbage eller om man i stedet skal blive siddende, afhænger af hvordan barnet reagerer.
Nogle børn ser ens tilstedeværelse som undholdning og sjov, de opfatter det at man er der som om at der skal ske noget og bliver forvirrede over hvorvidt de så skal lege eller sove. Nogle børn bliver også frustrerede af at forældrene søger at give dem fysisk kontakt, kærtegner dem og rør ved dem. De har brug for at tumle lidt rundt selv, finde en god stilling at ligge i og falde i søvn. Har man et sådan barn, så er det fint at gå.
Men andre børn har det godt med at man lige sidder der lidt, Det gør dem trygge, det er rart for dem at man er der og de føler sig fuldstædig rolige og overgiver sig uden større problemer til søvnen. Nogle børn skal man røre ved, holde lidt i hånden, andre børn skal man bare sidde hos, synge lidt for og bare vise at man er der, at der er helt ro på, alt er som det skal være.
Og det lyder lidt som om at jeres datter lige nu har brug for at I er der, for at hun trygt kan overgive sig til søvnen og det er helt fint at anerkende dette behov og være der. Det er ikke dårlig vane, hvis det er et spørgsmål om at hun så sover roligt inden for ca 15 minutter :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske