Brev:
Kræsen - 3 år, 4 mdr.
29. december 2009
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kræsen - 3 år, 4 mdr.
Hej Helen
Glædelig jul og godt nytår. :-)
Jeg skriver for et godt råd mht. 3-årige Jakobs aftensmad. Han har efterhånden så længe vi kan huske ikke villet spise noget til aften. Han hævder selv at det er fordi han ikke kan lide det, men det er efterhånden blevet et standard-svar, også inden han har smagt tingene.
Det gælder alt, både kød, kartofler, alle grøntsager, pasta, ris, sovs osv. Hvis vi får brød til maden kan det lykkes os at få ham til at spise dét, men intet andet. Sådan er det hver aften, og det er egentlig ikke fordi jeg er bekymret for hans helbred eller vægt - jeg er sikker på at han nok skal spise hvis han virkelig har brug for det. Men jeg synes det er ærgeligt at han er så uinteresseret, og jeg synes det er synd han faktisk ikke får noget som helst i maven efter middag/tidlig eftermiddag.
Vi har forsøgt i en periode at lade fuldstændig være med at kommentere eller på anden måde reagere på, om han spiser til aften eller ej, for at se om det måske var "presset" der gjorde, at han stillede sig på bagbenene. Men det lader virkelig til, at han bare ikke gider den mad der bliver serveret. Og det er ikke sulten der er noget galt med - hvis vi en sjælden gang imellem har givet ham et stykke rugbrød istedet (eller ketchup til maden!), så spiser han løs med god appetit. Så det lader til at han virkelig ER særdeles kræsen, og hellere vil gå sulten i seng end spise vores mad...
Vi er lidt uenige herhjemme om, hvordan vi skal håndtere situationen; min kæreste mener, at vi skal fortsætte som hidtil med at tilbyde ham vores mad, og hvis han ikke vil have det, så må han undvære. Jeg er derimod begyndt at overveje, om han skal have lov til at spise rugbrød hver aften istedet, for jeg synes effterhånden vi har erfaret at det andet ikke har nogen virkning. Og så tænker jeg, udover at han så rent faktisk får lidt mad, at han vel på et tidspunkt bliver træt af rugbrød og måske har fået det andet så meget på afstand, at han igen er klar til at prøve noget nyt?
Hvad tror du er det bedste at gøre? Hvis vi da skal gøre noget?
Jeg har i øvrigt et ekstra spørgsmål: jeg ved, at mange fraråder frugt-yoghurt til de små. Hvor slemt er det?? Skal de regnes som på linje med slik? Jeg spørger fordi Jakob aldrig har villet røre A38, Ymer eller lignende, men til gengæld er stor fan af frugt-yoghurter, og jeg ville gerne tilbyde ham det til f.eks. morgenmad med havregryn eller müsli for at afveksle lidt. Og jeg er altså ikke overskuds-agtig nok til selv at koge bær og frugt til at putte i yoghurt hver morgen. ;-)
Hilsen Tania