Svar: Vores søn vågner om natten - 7 mdr.
30. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sebastians mor
Jeg vil lige begynde med at sende dig en plan for dagen, som viser hvordan en dag kan se ud for en 7 måneders dreng. Det er naturligvis vigtigt at han får mad og mælk nok, hvis han skal kunne undvære det om natten :)
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden amning) ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur ha har taget
Eftermiddag 16-16.30: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper ikke længere sen eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagerne osv. Får lov til at sidde med kogte blomkål, broccoli, kartoffelbåde osv. i hånden. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Ligger i sin egen seng om natten og ikke ved mors bryst.
Som du kan se vil fire amninger normalt være passende og de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. At sove igennem i denne alder er at sove 5-7 timer uden mælk om natten - altså fra midnat til næste morgen tidlig. Det er samtidig en god idé at fjerne amningerne om dagen først, for netop at give lyst og plads til mere rigtig mad. Amningen inden middagslur ligger først, når han både har fået formiddagsmåltid og frokost :)
Derudover er det vigtigt at du nu begynder at lære din dreng at falde i søvn uden at få bryst. Hvis han hver gang han skal sove, forbinder det at sove med at falde i søvn ved brystet, så vil han ikke kunne sove uden dette og vil vågne hver time fordi han mangler det. Det er derfor meget vigtigt at du lærer ham at at sove uden at have brystet i munden.
Når du ammer ham skal du derfor putte ham fra din favn og ned i egen seng på det tidspunkt hvor han er træt nok til at sove videre, men vågen nok til at registrere hvor han lægges og hvor du således med dine hænder, kærtegner, beroliger og luller ham til ro. Han vågner naturligt mange gange hver nat for at skifte stilling, få dynen om sig osv. og vil naturligt her vågne ekstra op og søge brystet, hvis han har lært at det skal være der for at sove videre.
Det samme gælder, hvis han sover i din favn eller ligger tæt op af dig i din seng og du så flytter ham, når han sover. Så vågner han op og ligger et andet sted end han faldt i søvn og det er utrygt for ham. Så falder han igen først til ro, når du tager ham over til dig. Samtidig er det jo meget svært at undvære brystet, når man ligger lige foran 'mælkebaren' så prøv at putte ham i egen seng og hold fast i at han fra midnat, hvor han naturligt har brug for mælk, skal undvære mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske