Brev:
Rytme for en rask dreng - part 2
30. december 2009
Alder:
7 mdr.
Rytme for en rask dreng - part 2
Hej Helen,
Tusind tak for dit hurtige svar.
Og du ramte spot on med din forudsigelse af, at han måske var ved at blive syg. De sidste to dage har han haft 39,5 i feber og været meget pjevset og sovet virkelig dårligt. Resultatet er, at han stort set kun har fået flaske og så lidt frugtmos indimellem, når vi kunne lokke det i ham, for at madprocessen ikke skulle gå helt tilbage til nulpunktet. Samtidig er alle sovetidspunkter nu helt rodet sammen - eksempelvis var jeg ude og gå tur med ham kl. 3 i nat i snevejret for at få ham til at sove igen. Idag er han nogenlunde feberfri, har spist en god portion yogurth og faldt i søvn af sig selv til sin lur som normalt.
Du svarer, at det ville være godt at ændre hans rytme. Det vil jeg hellere end gerne. Jeg har altid bare tænkt, at når han sover til kl. 8.30 om morgenen, er det vel fordi han har brug for den søvn - kan man sådan uden videre flytte deres lure og flytte timer fra natsøvnen til en dagslur?
Det ville være rigtig dejligt med to lidt længere lure om dagen. Vi har vist bare aldrig rigtig vidst, hvordan vi skulle gribe det an at få en helt fast og normal rytme på ham.
Det skal siges, at han altid har været et barn, der vågner efter 45 minutter og meget sjældent har taget længere lure end det - lige meget om han så bliver trillet, gået tur med, får ekstra mad, sover ude eller inde. Nogle gange er det lykkes mig at tvinge ham til en længere lur ved stædigt at blive ved med at trille ham til han faldt i søvn igen. At flytte timer fra natsøvnen til dagslure er derfor ikke noget, jeg umiddelbart at tænkt kunne lade sig gøre. Men det ændrer sig måske med aldren?
Angående flasken sen aften - kunne den så ligge om morgenen i stedet, hvis vi begynder at vække ham kl. 7 eller er det for sent? Jeg er ikke meget for at give ham flaske kl. 23/24, da han jo ikke kan finde ud af at tage den i søvne og kaster op af det, de gange vi har forsøgt, og han vågner ikke af sig selv på det tidspunkt.
Godt nytår!
Venlig hilsen
Loa