Svar: Rytme for en rask dreng - part 2
30. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Loa
Tak for din tilbagemelding :)
Det er aldrig et godt tidspunkt at lave ændringer på, når børn er syge. Det er bedst at han får lov til at blive rask og det er helt okay, at han lige nu drikker mere flaske end han spiser mad. Når man har feber er væsken det vigtigste :)
Men du har naturligvis ret i at det også er vigtigt ikke at starte helt på nul igen og derfor prøve med lidt mad og lidt faste spisetider, når han begynder at blive mere frisk igen.
Det vil være en stor fordel, hvis jeres dreng begynder at kunne indtage mad/mælk over 24 timer og ikke kun over 12 timer, som jeg skrev til dig sidst. Det er klart, at hvis han skal have hele sit behov dækket mellem kl. 8.30 og 20 så er det svært at få plads til det hele ... :)
Efter en god lang nattesøvn er det ikke noget problem at vække ham om morgenen, så dagen starter tidligere og I naturligt kommer ind i en rytme med at vågne der. Når han skal til at passes ude skal han jo også op og afleveres og det er naturligt at starte dagen før 8.30-9 for de fleste familier :) Så at arbejde på en rytme med dette vil være rigtig fint.
Du kan godt forsøge om han kan starte med en flaske kl 07, det kunne måske være en dejlig måde for ham at vågne på, netop ved at få lidt mælk. Det er fint tænkt og et forsøg værd. Ved at få flasken tidlig morgen kan du også komme væk fra flasken om formiddagen og i stedet få indført lidt mere mad.
Det er helt naturligt at han om formiddagen kun sover 45 minutter, det er meget passende for hans alder. I takt med at hans nattesøvn afkortes, fordi han nu vækkes, så vil han naturligt have behov for at sove på andre tidspunkter og det kunne meget fint være hans middagslur der så nu forlænges. Det vil måske ske helt af sig selv, det kan også være at du i en periode skal gå lidt med ham i barnevognen eller stå på vagt og lulle ham lidt for at få ham til at sove en lidt længere middagslur og på den måde komme ind i en ny rytme. Man kan altså godt flytte timer fra nattesøvn til dagslure og det er helt oplagt at gøre dette, når man har et barn der sover meget lang nattesøvn og derfor har problemer med at få mad og mælk/væske nok ... :)
En plan for dagen kan nu se således ud:
Morgen 7: Dagen starter med en flaske mme og jeres dreng vågner stille og roligt op
Formiddag 9: Havregrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 uden at få mælk og sover her 45 minutter max 1 time.
Frokost 11.30-12:: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Putte til middagslur med flaske som nu ca kl 13 og sover her gerne et par timer, netop fordi han mangler søvnen - han er jo vækket om morgenen og har ikke sovet længe om formiddagen ...
Eftermiddag 16: Tilbydes øllebrød, flerkornsgrød med frugtmos, tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på og suge saften ud af. Du kan også vælge at tilbyde flaske her, for at sikre ham mælk nok, så han stadig kan undvære om natten (sen aften) - det er fint at bibeholde den rytme, hvor han ikke vågner for at få sit mælkebehov dækket om natten ....
Aften 18.30: Familiemad, ris, kød, fisk, sovs, grøntsager. Der skal være moset mad og mad i stykker som han selv kan sidde med. Ved siden af grøntsagsmos med kød eller fisk tilbydes han f.eks. en kartoffelbåd, et stykke blomkål, broccoli, lidt brødskorper eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flasken her kan evt godt springes over, hvis han ikke vågner af sig selv og du har sikret ham mælk nok ved at bibeholde flasken om eftermiddagen. Hvis din erfaring er at han kaster op, hvis han får flaske her, så skal han naturligvis ikke have den, men have lov til at sove. Så bibeholder du som sagt bare flasken om eftermiddagen i stedet. Det er helt fint.
Så det kan altså godt lade sig gøre at ændre hans rytme, og det er her rigtig vigtigt at I holder fast i spisetider, sovetider osv. som er med til at påvirke hans indre ur.
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor vi sover og perioder hvor vi er vågne. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere. Jeres dreng har en lang søvnfase om natten og flere korte søvnfaser om dagen og når man vil ændre på dette er man nødt til at vække barnet.
Vores cirkadiske rytme, vores indre ur, altså vores rytme, styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og at tænde lys, rulle gardinerne op osv. når dagen begynder.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
For at skabe en ny rytme for jeres dreng er I altså nødt til at forsøge at have en ny rytme dagen igennem, hvor I holder fokus på tidspunkter og maden I serverer, ligesom han som sagt godt må vækkes når dagen begynder, skal aktiveres og leges med, når det er passende og skal have mad, når vi andre normalt spiser frokost osv.
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske