Brev:
Holde op med middagslur - hvornår?
30. december 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Holde op med middagslur - hvornår?
Hej Helen.
Godt nytår!
Et kort spørgsmål denne gang.
Sally har i det sidste halve år - d.v.s. siden hun blev knap 2 år - ofte sprunget sin middagslur over. Hun har gjort det på stort set alle fridage siden sommer, men kun en sjælden gang imellem i vuggestuen. Hun virker ikke træt midt på dagen, og hvis jeg prøver at lægge hende, så protesterer hun meget og længe.
Indimellem kan hun sove ved 14-15-tiden, og så tage et par timer eller mere, men det er jo lidt noget rod m.h.t. nattesøvn og tidligt op mandag morgen. Så det gør jeg kun, hvis hun ikke kan trække den til aften. Vi sørger for, at aktiviteter ligger formiddag og tidlig eftermiddag, og tit kan et langt bad med vandleg sidst på eftermiddagen være det, som gør, at hun er glad lige til puttetid. Hun sover så typisk fra 19 til klokken 7-8 næste morgen.
Er det ok? Jeg ville jo egentlig helst beholde middagsluren indtil hun er omkring 3 år, for det er vist det man gør. Men når hun ikke vil sove, så er det jo umuligt - og synd - at tvinge hende?
Iøvrigt drager vi fra Danmark til udlandet om en uge. Og du havde ret - det hele er bare gået så fint indtil nu.
Vuggestuen tog for 9 måneder initiativ til at Sally skulle ses af en børnepsykolog, fordi indkøringen var svær og trak ud. Der har været ventetid, og selvom det går meget bedre nu, så syntes pædagogerne, at vi skulle have den lovede samtale. Så det havde vi op til jul med Grethe Kragh-Müller, som du måske kender, og det var alletiders ballast til at drage med Sally ud i verden. Grethe mente, at hun er en sensitiv, velbegavet pige, som vi skal være opmærksomme på ikke bliver "pacet" i det britiske preschool-system, som hun skal ind i. Og en masse andre gode råd og indsigt. Grethe var ikke bekymret for Sally! Det havde jeg lige lyst til at dele med dig, selvom det jo ikke er et spørgsmål.
Rigtig godt 2010.
Kærligst,
Sallys mor