Svar: Holde op med middagslur - hvornår?
30. december 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Sallys mor
Det er rigtig dejligt at I har fået en børnepsykologisk vurdering af Grethe Kragh-Müller. Jeg kan godt forestille mig at I har fået masser af gode råd med jer i bagagen, som I kan drage nytte af, nu når I skal flytte :) Dejligt at I ville dele dette med mig og dejligt at høre, at ingen af os skal være bekymrede for Sally (det var jeg nu heller ikke) :)
Nogle børn holder op med middagslur når de er 2, andre ikke før de er 4 ... De normale rammer er vide og man kan ikke tvinge barnet til at sove, hvis det ikke er træt. Jeg synes det er super vigtigt og godt, hvis I kan være fleksible omkring middagslur, så hun de dage, hvor hun har behov, naturligt får lov til at sove eller bare ligge ned midt på dagen, lytte til en historie og hvile sin krop. Og de dage, hvor hun ikke kan finde fysisk ro og overgive sig til søvnen, men tydeligt hellere vil lege og bruge sig selv, ja så skal hun have lov til dette.
Hun sover typisk 12-13 timer i døgnet og det er helt alderssvarende. De fleste 2 årige har brug for 13 timer, de fleste 3 årige har brug for 12. Hun lyder til at have en fin evne til at regulere sit behov selv og det er vigtigt også at lytte til og anerkende dette. Nogle gange kommer hun så måske lidt i underskud med søvn, men så indhenter hun det dagen efter ved netop at have brug for en lur midt på dagen og andre gange så er det fint helt at undvære den.
Så ja, det er bestemt synd at tvinge hende, når hun lyder til at kunne regulere sit behov fint og indenfor de forventede antal timer. Hun lyder ikke til at mangle noget - hverken søvn eller søde opmærksomme forældre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat og rigtig godt nytår til jer alle 3!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske