Brev:
Fast puttetidspunkt og ritualer
30. december 2009
Alder:
2 mdr.
Fast puttetidspunkt og ritualer
Hej Helen
Vi har fået en lille pige som nu er 8 uger gammel. Mit spørgsmål går på hvornår vi bør begynde at have et fast puttetidspunkt samt ritualer om aftenen.
Jeg synes det er svært at lave en rytme omkring dette, da det er er meget svingende hvor træt hun er omkring kl. 20, som er det tidspunkt hendes strorebror på 3 år bliver lagt til at sove. Ofte er det det tidspunkt hun er mest vågen og har uro i sig. Med hendes storebror husker jeg det som at han havde faste rutiner da han var 2½ måned.
Indtil nu er hun faldet i søvn på sofaen om aftenen, og tidspunktet svinger meget for hvornår hun sover. Det kan være kl. 19.30 eller helt frem til kl. 22. Det er også svært at finde faste ammetider før putning, da disse også svinger. Hvis hun har spist kl. 18.30 er der måske ikke mælk nok til endnu engang kl. 20.
Hvis man lægger hende kl, 20 og hun f.eks. har spist kl. 18.30 er det så ok at vække hende ca. kl. 22 for at få hende til at spise inden man selv går i seng? Hvis vi ikke gør dette kan hun sove uden mad frem til kl. 2-3 stykker om natten uden mad.
Ellen har heller ikke faste soverutiner endnu i løbet af dagen. Det eneste som kan betegnes som fast er at hun om formiddagen ca. kl. 9.30 lægges i sin barnevogn og sover mellem 1 og 2½ time. Hendes søvn resten af dagen er på sofaen og kan være små korte soveperioder. Er dette ok eller skal hun her hjælpes til mere faste rutiner?
Venlig hilsen
Rikke