Svar: Fast puttetidspunkt og ritualer
30. december 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med den lille pige :)
Børn i 2 måneders alderen vil naturligt sove meget selvstyrende og dagene ligner ikke nødvendigvis hinanden. Man er stadig nødt til at være meget fleksibel, hvad angår tider for spisning og søvn ...
Men lidt rutiner kan man godt indføre og det handler blandt andet om måden I putter jeres datter på. Det er helt relevant i forhold til hendes alder, at indføre et putteritual. Det vil sige skifte hende, give hende mad og putte hende i dynen, i en sovepose (voksi eller lignende), lægge hende med en sutteklud, bruge bestemte kærtegn, beroligende ord osv. så hun stille og roligt forbinder disse ting med at skulle sove.
Jo mere genkendelighed I kan skabe, jo mere trygt bliver det for hende på sigt og genkendelighed kan man meget fint begynde at skabe i 2 måneders alderen.
I må også meget gerne forsøge at arbejde på at hun nu skal sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Dette bliver mere og mere relevant og i 3-4 måneders alderen kan det være en rigtig god idé at arbejde bevidst på dette. Det er således også i denne alder at man ofte begynder at kunne fornemme lidt mere rytme og regelmæssighed, ligesom det at hun på et tidspunkt begynder med skemad også vil være med til at skabe mere struktur for dagen og dermed rytme.
Det kan være udmærket at putte hende i seng, lift eller barnevogn, så hun lærer at sove disse steder. Naturligvis må hun også gerne sove i stuen på sofaen sammen med jer en gang imellem det er hyggeligt, men det er udmærket at lære hende også at sove for sig selv. Det er vigtigt at hun på sigt, er i stand til at sove i både lift, barnevogn og seng. Faktisk vil hun måske sove bedre, hvis hun nogle gange ligger, hvor der er mere ro. Det er nemlig sådan, at små børn ikke er i stand til at lukke lyde ude, de hører ligesom alt.
Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak som vi ikke hører og så kommer der noget igen vi hører. Den evne til at lukke til og fra har lillesøster ikke og for at give hende ro og hjælpe hende med at sove godt, så vil det være fint at du en gang imellem stiller hende 'lidt afsides' - det kan også være i barnevognen udenfor. Selvom hun kender storebror og hans stemme og selvom hun naturligt har brug for at være sammen med jer, så er det altså en god idé at give hende lidt rutiner ved at sove for sig selv og det er okay - det kan også være rart for hende. Det er en balance, som så meget andet :)
I må meget gerne tage hende op og give hende mad og lade hende spise mere eller mindre i søvne sen aften. Det er en fordel at gøre dette, netop for at sikre hende mælk nok, men også for at sikre sig selv lidt mere sammenhængende nattesøvn :)
Det kan være en god idé at I lader mælk være en del af putteritualet, det kan gøre at hun begynder at sove lidt længere stræk, netop fordi hun er fyldt godt op med mælk. Hvis du ammer hende og først putter hende 1-1½ time efter hun er ammet, så vil hun naturligt ikke kunne sove en længere lur, før hun atter vågner op og har behov for at blive ammet igen.
Det vil derfor være en rigtig god idé at du ammer hende, skifter hende og evt. ammer hende igen, svøber hende og putter hende som en helt naturlig rytme og en del af det at skulle sove :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske