Svar: Faldende mælkemængde
30. december 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Det vil være rigtig godt at du begynder at indføre en rytme, hvor du ammer din datter, når hun vågner af en lur, herefter bøvser du hende, så pludrer I lidt, så skifter du hende og så ammer du hende fra modsatte bryst inden hun så puttes til en lur igen.
Ved at amme hende fra begge bryster mellem hver lur, så får du øget din mælkemængde og du får samtidig skabt en rytme, hvor din datter naturligt tilbydes mælk som en del af putteritualet.
Det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden, det vil sige at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for at amme hver 4 time. Det giver ikke ekstra mælk at amme hende i 40 minutter i stedet for i 20 minutter ...
Det har også betydning om hun bruger sut og hvornår du tilbyder hende sutten. Det er sådan at børn der bruger sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet på brystet. Det er helt okay, hvis man har et barn der dier 10 gange i døgnet og tager rigtig godt på, men har man et barn som ikke tager nok på og som ikke dier så meget, som man kunne ønske, så skal man være meget påpasselig med at bruge sut.
Når du bruger sutten, så er det derfor vigtigt at tilbyde den efter hun med sikkerhed er fyldt rigtig godt op med mælk. Sutten gives der, hvor hun lige har behov for at sutte lidt for at falde i søvn. Det er vigtigt at den ikke gives, for at holde hende hen - på puslebordet f.eks. inden hun skal ammes.
Du skriver at amningerne har givet lidt problemer siden starten og jeg ved ikke helt, hvad amningerne betyder for dig og hvor meget du vil kæmpe? Hvordan gik dit ammeforløb med storebror - det har jo også noget at sige, i forhold til, hvad du vil kæmpe for nu og også i forhold til det overskud det kræver ...?
Du kan overveje om du vil malke ud med en brystpumpe og det er her rigtig vigtigt at vide at dobbeltudmalkning kan øge din mælkemængde med op til 60%. At dobbeltudmalke betyder at du malker ud på begge bryster samtidig. Det kan du gøre ved at have din datter liggende ved det ene bryst og bruge brystpumpen på det andet. Eller du kan leje en brystpumpe med dobbeltaggregat, så du imellem amningerne kan stimulere og malke ud fra begge bryster samtidig.
Men inden du begynder på denne løsning, så vil jeg dog sige at din datter kan gøre meget og at det vil være oplagt at forsøge at få hende til at die. Hun stimulerer langt bedre end en brystpumpe vil kunne gøre det.
Du kan også amme ekstra om natten, som du selv er inde på. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er natamning især vigtigt, hvis man vil øge sin mælkeproduktion.
Det er også vigtigt at du sørger for at få hvile nok, at du sørger for lidt tid til dig selv (hvilket jo er svært med to små børn i huset), at du får mad og drikke hele dagen igennem, har tid til at få et bad osv. Det har stor betydning at du har det godt, dit velbefindende er vigtigt for din mælkeproduktion.
Du kan købe ammete i helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse, nogen mener de fremmer mælkedannelsen, andre oplever ingen forskel og man skal være opmærksom på at der i visse urter som bruges i te, som kan give barnet mavekneb.
Og så skal du naturligvis også overveje om du er ved at være der hvor du vælger at supplere amningen med en flaske. Det kan være relevant, hvis hun ikke tager nok på af din mælk og hvis tiden og overskuddet til at kæmpe for en evt. amning bare ikke er der. Det kræver nemlig rigtig meget og jeg vil meget gerne støtte dig i det, men det skal jo ikke være amning for enhver pris. Men det kan vi tage hen af vejen, lige nu skal du forsøge at køre en rytme, hvor du ammer hende to gange mellem hver lur, så du på den måde forsøge at øge din mælkemængde og får skabt en rutine med mælk i maven inden hun skal sove :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske