Svar: Blød frugt, mad i hånden?
31. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Stinne
Det vil være rigtig godt, at du begynder med større variation af grød og grøntsagsmos. Jeg kan godt forstå hvis din datter er ved at være lidt træt af at få det samme og i 6 måneders alderen må hun få stort set alt, jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det faktisk :)
Grød kan være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Grøntsagsmos kan du lave af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er en god idé at du stille og roligt begynder med kød eller fisk i mosen og det bør koges eller laves i ovn. Du kan selv lave kød eller fiskeboller, som du har liggende i fryseren, men det vil også være udmærket at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give hende det.
Og ja - hun må meget gerne få lidt i hænderne at sidde med og gumle på, opbløde med spyt og suge saften ud af. Netop nu hvor gummerne klør fordi hun er ved at få tænder, vil det være oplagt at give hende en rugbrødsbjælke eller et stykke agurk. Faktisk er det et gammelt husmoderråd at give børn agurk ved tandfrembrud, der skulle være lidt lokalbedøvende stoffer i agurken, som hjælper :)
Ristede rugbrødsbjælker kan du se hvordan du laver i babykøkkenet her på siden. Agurken vil jeg anbefale dig at skære i en skive på 1½ cm, fjerne kernerne i midten så det bliver til en ring og så sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. På den måde kan hun bedre holde fast på den og den skal ikke skrælles men meget gerne være økologisk :)
Frugt skal ikke være æblebåde eller lignende, som let knækker over og sætter sig fast i halsen. Det skal være f.eks. en appelsinbåd, som hun kan sutte saften ud af. Hun skal sidde i sin høje stol, så hun sidder rigtigt op og sidder lodret - vi kan heller ikke ligge ned og spise mad i stykker :) Og så skal hun naturligvis være under opsyn uanset hvad du giver hende og når brødskorpen eller hvad hun nu sidder med er blevet opblødt for meget og virker til at gå for let i stykker, så udskifter du den med en ny :)
Rigtig meget held og lykke - rigtig god appetit - favre nye verden :)
Ha en dejlig nytårs aften :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske