Svar: Skemad og hyppig amning alligevel ?
1. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Jane
Det er rigtig godt, at din dreng er kommet godt igang med skemaden og det er rigtigt at det stille og roligt vil begynde at mætte ham så meget, at amningerne nedsættes. Det er dog en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at mælkeindtaget om dagen fortsat er meget stort. Det betyder at han stadig skal have en del af sit mælkebehov dækket i dagtimerne ved siden af skemaden og derfor må skemaden ikke fylde så meget, at det ikke levner plads til mælken.
Det er rigtig godt at han drikker en lille ½ dl. vand af kop sammen med skemaden, men ammes skal han også fortsat - ikke i direkte forlængelse af måltidet, men inden han puttes til lur om dagen. Hans mælk- /væskebehov er fortsat meget stort, han har måske brug for 800-1000ml i døgnet og det svarer fortsat til ca 6 amninger på et døgn. Så for at han kan undvære amningerne om natten, skal du altså stadig sikre ham dem om dagen.
Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen og det er altså vigtigt at du følger denne, så han om dagen får både skemad og amninger nok. Det kan være en fordel at holde mængden af skemad lidt nede, så det giver bedre plads i maven til mælk. Det vil sige, at selv han måske kan spise 1½ dl. grød eller mos, så giv ham kun 1 dl. mod at han så drikker mere ved brystet efterfølgende :)
Når han vågner og har brug for brystet om natten, så går jeg ud fra at du ammer ham liggende i din seng. Prøv om du kan undgå at tage ham over til dig, men lade ham ligge hvor han er. Det er vigtigt at I ikke sover sammen, da duften af din mælk naturligt vil virke tiltrækkende og gøre at han får endnu sværere ved at undvære amning.
Hvis han er nødt til at få brystet og blive beroliget af dig, for at kunne sove videre, så må du naturligvis gøre det, men forsøg så at trække brystvorten ud af munden på ham ret hurtigt, så han ikke fylder sig med mælk. Samtidig med at du fjerne brystet, så kærtegner du ham, holder hans hånd, vugger ham lidt med hånden på hans hofte osv. så han beroliges på anden måde med uden at få bryst. Tanken er at du stille og roligt skal kunne berolige ham med netop kærtegn, holde i hånd, stillingsskift osv. uden at han behøver mælken. Stille og roligt skal du altså kunne berolige ham helt uden at han behøver komme over til dig.
Nogle familier vælger at lægge barnet på eget værelse i denne alder, netop fordi man så ikke forstyrrer hinanden, men kun reagerer på et reelt behov. Far kan også lettere komme på banen her ... Far kan jo på samme måde som dig berolige og trøst, give masser af fysisk kontakt og nærhed, men han kan ikke amme. Det kan være en god idé at lade far tage over, netop for at få mælkeindtaget om natten skruet ned og nye ritualer sat i stedet.
Nogle familier vælger at fjerne siden af tremmesengen og koble barnets seng og familiesengen sammen. Det giver mulighed for at du kan lægge en hånd over til ham, kærtegne ham, hjælpe ham med stillingsskift og på den måde vise ham at du stadig er der osv. uden at amme ham og hvor han stadig bliver i sin seng. Det kunne også være et forsøg værd :)
Så fokus på mere mælk om dagen sammen med skemaden og så få fjernet amningerne kl 01 og 03 ved at lirke brystvorten ud, ikke lade ham fylde sig med mælk og få indført ny måde at berolige ham på om natten.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske