Svar: Sove- og dagsplan
1. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Der er ingen tvivl om at når du begynder med lidt skemad, så vil det naturligt få indflydelse på rytmen. Det er hensigtsmæssigt at starte med lidt grød om dagen, ofte f.eks. til frokost, når han vågner af sin formiddagslur og er frisk og udhvilet og når det fungerer godt, så kan du begynde at give ham andet måltid skemad om aftenen.
Det er en god idé at give ham skemaden til faste tider, da det er med til at påvirke hans indre ur og give mere fast rytme på dagen og stille og roligt, vil han også sove anderledes om dagen, fordi han netop fyldes op med både skemad og mælk inden han skal sove.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, vågner evt. med en ekstra amning. Det er en dejlig måde at vågne på i denne alder ... :)
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12-12.30: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, når han vågner af sin formiddagslur. Start med få skefulde og øg langsomt indtaget over flere dage. Server med vand af kop. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver grød :)
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl. 14-15 som nu. Det lyder som om at han sover sen middagslur, fordi han sover lang formiddagslur. Lad ham sove sin formiddagslur som den er lige nu - det lyder som en god prioritering for jer begge. Det ændrer sig dog sandsynligvis senere.
Sen eftermiddag 17: Ammes igen
Powernapper og tager sin 3. lur.
(Aften 18-19: Her indføres skemåltid nr. 2, når han er godt igang med grøden om dagen. Her kan han få grøntsagsmos, hvor udgangspunktet er jeres grøntsager og vand af kop).
Ammes efter behov og puttes til natten som nu
Sen aften og nat: Ammes 2 gange efter behov som nu
Da han sover middagslur meget sent, er det naturligt at den 3 lur også ligger sent på dagen og derfor påvirker tidspunktet for hans nattensøvn. Det ændrer sig, når han bliver ældre. I 6 måneders alderen vil de fleste børn kunne begynde at springe 3 lur over og han vil således naturligt kunne blive puttet tidligere, - ofte omkring kl 20. Men lige nu er det fint at han først sover kl. 22.
Hvis I vil ændre på hans puttetidspunkt allerede nu, så kræver det at I begynder at vække ham fra formiddagsluren, så han begynder kun at sove en lille times tid der og så kan puttes til middagslur allerede kl. 13 i stedet for først 14.30. Ved at sove middagslur mellem kl. 13-15, vil han naturligt også sove sin 3 lur så tidligt at puttetidspunktet kan rykkes frem. Men som sagt, er det tænkeligt at han vil ændre på dette af sig selv i takt med at han begynder kun at kunne nøjes med 2 lure dagligt og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget som fungerer godt. Han sover jo godt og hans søvnbehov bliver fint dækket ind.
Han har brug for 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hans samlede søvn om dagen vil ofte være 3-4 timer og nattesøvnen på 10-11 timer. Jeres dreng sover måske lidt mindre end de fleste, men husk på at det er gennemsnitlige tider og det betyder jo netop at nogle børn sover mindre og andre mere. Det vigtigste er at han trives og det lyder sådan :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske