Svar: Amninger, kost, sovevaner, ringorm mv.
2. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at du har dig en rigtig stor og dejlig dreng, der stortrives med modermælk! Som udgangspunkt kan man altså ikke være for tyk, når man kun ammes og du bør ikke sætte ham på kur - men det er klart at han med sin størrelse, har brug for anden og mere mættende mad og det er vigtigt at du nu begynder at give ham så meget forskelligt mad som muligt.
Netop nu, hvor han er fyldt 6 måneder, vil det være rigtig godt at give ham så mange forskellige måltider som muligt. Det giver ham masser af vitaminer, protein, mineraler osv. og så forebygger det også kræsenhed fremover - og det er jo en god ting :) Du skal derfor udnytte hans lyst til at putte i munden og sikre ham godt med både skemad og mælk hele dagen igennem, grød og mos som mætter godt, hvorefter han vil begynde at kunne undvære mælk midt nat :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Vågner/vækkes og får her havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45-60 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover her ca. 2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop. Ammes også her - for at sikre mælkeindtaget og at han ikke behøver efterspørge det om natten.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres igen med lidt brødskorper og lignende at sidde med i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 som nu. Puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge brystet, det er hans 'drømmemåltid' og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig kl. 05, hvor han ammes igen. Sover i sin egen seng, men kommer over og ammes i mors seng tidlig morgen :)
Kartoffelmos virker lidt kvalmende på nogle børn, så prøv i stedet med mos af alle mulige andre slags grøntsager.
Smerter i brystet og trøske i munden - det lyder på en svampeinfektion og den bør behandles. I skal begge behandles, lægen skal udskrive recept på f.eks. Brental-gel til jer begge. Derudover kan du følge disse råd:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din søns mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på han tunge, kinder, gummer og i ganen, hvor svampen sidder.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Forsøge at undgå hvidt brød, spist mørt grovbrød i stedet. Spis syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
- Hvis din dreng bruger sut eller hvis man bruger suttebrik, flaske, brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Vær opmærksom på at børn der har svamp i munden ofte også har det i numsen, han skal altså behandles begge steder, hvis I har svamp og som sagt, er det vigtigt at I begge behandles. Behandler man kun den ene part, vil I blive ved med at smitte hinanden.
Ringorm er en svampeinfektion, som er mere almindeligt hos børn en hos voksne. Hos børn kommer den ofte på kroppen, på fødderne eller i hårbunden og barnet bliver enten smittet af dyr som hunde, katte og andre dyr med pelse - eller barnet bliver smittet af andre børn
Ringorm er meget smitsomt og man smittes hvis man f.eks. kæler med dyret, eller hvis man berører svampeområdet eller f.eks. bruger samme håndklæde. I skal derfor være meget opmærksomme på smitte hjemme hos jer. Det anbefales at vaske hænder efter direkte kontakt med ringormen. Du skal derfor sørge for at vaske dine hænder grundigt, når du har smurt din dreng med creme osv.
Ringorm behandles som alle andre svampeinfektioner med et svampemiddel som smøres på det ramte område. Hvis infektionen er meget voldsom eller hvis den sidder i f.eks. hovedbunden, så kan man behandle medicinsk (piller) eller ved at bruge en speciel shampoo.
Svamp i brystet og svampe infektionen ringorm skyldes to forskellige svampetyper og det er vigtigt at begge dele behandles korrekt. Derfor er det meget vigtigt at du får din dreng set af lægen, at det bliver vurderet, hvorvidt han har ringorm, svampeinfektion osv. og at behandling bliver iværksat!
Til sidst vil jeg lige sige, at det er fuldstædig korrekt og fornuftigt, at du tager din dreng ud af soveværelset, når du oplever at han alligevel ikke er parat til at blive puttet. Tag ham ind i stuen igen, lad ham hygge sig osv. indtil 'søvntoget' igen kører forbi og put ham så stille og roligt :)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske