Brev:
Dårlig nattesøvn - 7 mdr.
2. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Dårlig nattesøvn - 7 mdr.
Hej Helen.
Nu spiser min dreng endelig, i en alder af 7 måneder... Men det var en brutal omgang. Jeg har ammet ham fuldt ud, og måtte for en uge siden lukke helt ned for mælkeleveringen og kun servere grød for ham. Så fandt han ud af at han blev nød til at spise. Så her en uge efter spiser han vældigt, 4 måltider dagligt som har han aldrig lavet andet.
Pludselig ville han også gerne tage flaske, noget vi i 7 måneder har arbejdet på uden succes. Men nu er nætterne (som altid har været noget rod) blevet endnu værre.
Vores dag ser sådan ud:
6.00 Vågner
7.30 Grød med lidt frugt
9.00-11.00 Sover lur
11.30 Grød (som snart bliver til grøntsagsmos)
13.30 Flaske 200 ml mme
14.00-15.30 sover lur
16.00 yoghurt med frugt eller grød
17.30 Grøntsagsmos
19.30 Ammes og puttes
23.00 Flaske 150 ml mme
01.00-06.00 Ligger og sutter hos mig
Som du kan se af planen er et af vores soveproblemer at han fra kl ca. 01 ikke vil sove andre steder end ved siden af mig med brystet i munden.
Men først skal siges at når han bliver puttet, falder han oftes i søvn ved brystet og ligges i sin seng. Hvis han ikke falder i søvn vugger vi ham i armene til han sover. Hvis han er vågen når han bliver lagt flipper han fuldstændig. Når han så er blevet lagt, vågner han gerne hvert 10-20 minut, hvor han skal tages op og vugges igen. Dette fortsætter indtil han får flasken kl ca. 23. Herefter sover han til ca. kl 01.
Nu er han rigtig sur, og hvis han falder i søvn i armene på far eller mor vågner han med det samme han bliver lagt - altså det eneste der virker er at bruge mor som sut (han tager ikke narresut). Hans måde at sove på om natten har altid været noget rod. Vi ved ikke hvordan vi skal bryde de dårlige vaner vi har givet ham. Det er svært at lade ham græde (og lære ham det på den hårde måde) da vi bor småt, og må tage hensyn til storebror, og at vi holder alle andre i opgangen vågne.
Han "sover" i tremmeseng på vores værelse og eneste alternativ for at sove andre steder er på storebrors værelse.
Tænker om den tiltagende dårlige søvn mellem 01 og 06 er reaktion på at brystet pludselig er væk om dagen. Jeg har indtryk af at han spiser rigeligt om dagen 1-2 dl grød pr. måltid, men at det er hyggen han søger om natten.
Hvad skal vi gøre?? Håber du har nogle forslag til at få ændret det her - for alles skyld. Far og mor trænger til ro!!
Godt nytår Malene