Svar: Skal jeg sløjfe amningen om formiddagen eller bytte om på formiddags- og eftermiddagsmåltid?
2. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sofies mor
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger dagligt, og i 8-9 måneders alderen nedsættes så til 3 amninger dagligt.
Når I skal rejse, vil hun sandsynligvis have behov for ekstra væske og det skal I lade hende få, men hjemme igen, vil det være fint at arbejde på at skære formiddagsamningen væk først. De 3 amninger som ofte bibeholdes er amningerne tidlig morgen, aften og sen aften - altså kl 05, 20 og 24. Ved at fjerne amningerne om dagen først, så sikrer du hende for det første plads til mere og anden mad, du sikrer hendes mælkebehov og så bliver det jo pludselig muligt for andre også at passe.
Det vil derfor være rigtig fint at du bibeholder de 3 amninger på ydertidspunkterne, når Sofie til februar skal passes i dagpleje og lader amningerne om dagen forsvinde helt.
Så en plan for dagen til et 8-9 måneders barn kommer til at se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur uden at få mælk
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden at få mælk
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos osv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Får det samme som I andre - der er mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske