Brev:
Manglende appetit og taber i vægt - 7 mdr.
2. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Manglende appetit og taber i vægt - 7 mdr.
Kære Helen
Atter en gang må jeg bede om dit gode råd om min søn. Han er nu 7 mdr og 3 uger og trives godt. Han udvikler sig alderssvarende og er mild, smilende og tilfreds (ikke sløv).
Efter min mening spiser han dog stadig ikke meget og har tabt sig de seneste uger. Selvfølgelig er han mere aktiv nu (ruller og kryber, men kravler ikke), men jeg tror nu det mest skyldes appetitten. Han er 73 cm og vejer 8,7 kg. Det er 200 g mindre end for 6 uger siden.
Han har ikke længere problemer med at spise, hverken af flaske eller med ske, og kaster kun sjældent op. Han spiser de fleste ting, men er ikke så vild med grød. Jeg tror det er for kedeligt, han vil gerne have mad med ”smag”. Det kniber stadig lidt med den grovere konsistens, men det klares med blenderen! Ristede rugbrødsstænger og frugt i hånden vil han meget gerne have, men han får nemt bidt stykker af som sætter sig fast med stort postyr, så det er vi lidt tilbageholdende med.
Her er en typisk dag:
Morgen ca 7.30: flaske ca. 180 ml
Sen formiddag: øllebrød, havregrød el. lign ca ½ dl + sødmælk af kop
Eftermiddag: flaske ca. 200 ml
Sen eftermiddag: grøntsagsmos m. ris/pasta/kartoffel og evt kød/fisk ca ½ dl + sødmælk af kop
Aften: flaske vælling ca 200 ml
Sover hele natten uden at ønske mad.
Herudover alt det vand af tudkop han vil have, det bliver til ca 150 ml. Afhængig af hvordan dagen går, får vi nogle gange klemt en flaske mere ind som han drikker ca 100 ml af, men så bliver appetitten lidt mindre resten af dagen. Så sammenlagt ca 600 ml mme og 1 dl mos/grød. Det lyder ikke af meget i mine ører, særligt når han ikke tager på…
Han burde jo nok have 3 måltider med ske på nuværende tidspunkt, men så ryger der nok en flaske mere. Han får jerntilskud hver dag så der er han dækket, men væsken skal han jo have. Jeg laver maden på mme, men med de mængder han spiser giver det jo ikke meget. Kunne vi indføre små mellemmåltider? Og hvad kunne det være? Har du i det hele taget forslag til forbedringer?
Hilsen Helle