Svar: Hård mave - hvordan kan jeg hjælpe min søn?
3. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Når børn har hård mave så skyldes det ofte et sammenspil af flere ting. Det handler for det første om hvordan din dreng spiser i løbet af dagen, det er vigtigt at han spiser varieret og får masser af fibre via grove grødtyper og grøntsager. Det er også vigtigt at han får fedtstof nok i sin mad og så er det også godt med frugt, som du også selv er inde på.
Derudover handler det ofte om at barnet mangler væske, altså at barnet ikke drikker nok. Hvis du ammer, vil det derfor være rigtig godt at lægge lidt hyppigere til brystet, giver du flaske, vil det være rigtig godt, hvis du kunne øge mælkeindtaget her og gerne sørge for at mælken bliver fordelt over hele døgnet. Derudover skal han have vand af kop til alle måltider.
Det næste som spiller ind er mobilisering. Det er rigtig vigtigt at din dreng bruger sig selv motorisk, da det at bevæge sig, sparke med benene, trille, krybe osv. er vigtigt for at holde maven igang. Derfor skal du hjælpe ham med at bruge sig selv fysisk, cykle med hans ben, lade ham hoppe på dine lår, hjælpe ham med at krybe frem over gulvet, trille og tumle med ham så meget som muligt :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Amning eller flaske kan også gives her for at sikre ekstra væske
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, kogte grøntsager i hånden at gumle på, vand af kop. Mad der smager af noget og han må gerne få almindelig krydret mad - boller i karry, ris med sur-sød-sovs, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat osv. Altså ikke alt for 'tørre' retter, men retter med hakket kød, sovs osv. som er med til at smøre lidt :) Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis du følger en plan som ovenstående og sikrer dig at din dreng får to måltider grød og to måltider grøntsagsmos dagligt + frugtmos som mellemmåltid, at han får masser af væske både mælk af flaske eller via amning og vand af kop og du så samtidig hjælper ham med at bruge sig selv motorisk, så burde du være godt på vej til at holde maven godt igang naturligt.
Hvis dette ikke er nok, så kan det være en god idé at give ham noget laktulose. Det er vigtigt for hans indtag af mad og mælk og dermed vigtigt for hele hans trivsel at maven fungerer :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske