Svar: Tryghed, protest og søvn i nye omgivelser
5. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Tine
Jeg tror umiddelbart at din datter reagerer som hun gør, fordi hun har den alder hun har. Hun er jo ved at øve sig i at bevæge sig væk fra sine forældre. Det ser man blandt andet, når hun kravler, hvor hun fra at sidde på dit skød bevæger sig ned og sidder ved fødderne for så at bevæge sig længere og længere væk. Hun vender sig hyppigt om for at sikre sig at du er der, du er den sikre base, nogle gange kommer hun tilbage for at 'blive tanket op' og af sted igen, og andre gange er det nok at sikre sig at du er der. Hendes reaktion er således helt normal for hendes alder.
Det kan godt være en stor omvæltning for hende at flytte og skulle forholde sig til et nyt sted, samtidig med at hun har den alder hun har. I skal naturligvis ikke være kede af at I flytter netop nu, men bare være opmærksomme på at hendes reaktion er helt okay og at hun har behov for den ekstra omsorg i øjeblikket.
Selv om hun kender barnevognen og måske falder lettere til ro i den, så kunne det godt være at I skulle se, hvad der skete hvis I lagde hende til at sove i sin egen seng. Jeg tænker på at hun er så stor efterhånden og bevæger sig så meget, så det kan virke generende at ligge i en vogn. Ligger hun i en seng, så kan hun trille om på maven, hvis hun hellere vil sove sådan og bliver ikke forstyrret i sin søvn, når hun støder på 'kanten' som i barnevognen. Sengen flytter jo med og derfor vil hun også kende den.
Det lyder som en rigtig god idé at geare ned om aftenen og det lyder uniddelbart som det rigtige I gør. Jeg tror bare I skal give det lidt tid:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske