Brev:
Søvn - angst?
3. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Søvn - angst?
Hej Helen,
Jeg skal gøre det så kort jeg kan; vores meget glade og aktive søn er 1 år og har indtil for ca 14 dage siden været en engel at ligge til at sove, lige siden han har været 6 mdr (hvor han blev lagt i eget værelse), han lukkede bare øjnene og faldt i søvn.
Nu er jeg ikke naiv og ved godt at de skal igennem forskellige faser som gør at det kan ændre sig og det har det så sandelig også gjort!
Han vil ikke ligges (imellem 19-19.30) - flyver op og stiller sig i sengen skrigende og bliver stående der indtil een af os kommer ind, han falder til ro med det samme een af os er der og ligger en hånd ved ham MEN lige så straks vi lister ud (og kravler i de værste perioder!) alt efter 20-75 min, flyver han op som en trold af sin æske og skriger, virker panisk/angst..
Når vi selv går i seng (omkring kl 23) er det ligesom han kan mærke vi ovenpå med ham (selvom vi LISTER rundt) og flyver skrigende op igen. Den omgang tager min. 1 time..
Det værste er nu at det fortsætter natten igennem imellem 1,5-2 timer og han skriger og skriger (og kaster op i nogle tilfælde) og vi ender med at tage ham ind til os da vi er nervøse for at vores datter skal vågne (og naboerne!). Han tager sut men vil ikke have den når han er helt oppe i det røde felt..
Vi har nu forsøgt at bruge lidt "lade ham ligge hvert 3.-5. minut" men han skriger og skriger og det virker ikke som om det bliver bedre i de timer vi bruger på det. (havde ellers stor glæde af det med vores datter).
Han virker ikke som om han har ondt selvom han er ved at få kindtænder.
Efter i nat hvor det det var hver time var vi lidt ude i om vi skal stille hans seng indtil os, men vi er lidt i vildrede om hvorvidt det er god idé når vi nu i 6 mdr har haft ham liggende i eget værelse/seng - er nok lidt bekymrede for om vi "skyder os selv i foden" eller?
Og vi skal ovenikøbet rejse i 3 dage uden ham i weekenden hvor bedsteforældre skal passe, hvordan skal vi sige til dem at de skal håndtere det?
Vi har lavet hans værelse om - og han har været en del derinde, han har siddet i sengen og leget m.m. - så jeg tænker at det næsten ikke kan være medvirkende årsag..?
En lille ekstra bemærkning; når han vil have noget opmærksomhed, mad eller lign. kan han finde på at banke sit hoved ind i skabe, ned i gulvet og faktisk så hårdt nogle gange han slår sig - det er sikkert 'bare' frustration men synes bare det virker voldsomt og ved ikke om det er væsentligt ifht det her..
Han er i disse dage begyndt at gå fra 2 til 1 lur om dagen.
Jeg håber du har et godt forslag til hvordan vi skal håndtere dette da vi er meget i vildrede og har læst og læst og synes ikke lige jeg finder dét som beskriver det her.
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen