Svar: Tips til morgemad
3. januar 2010
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Børn i din datters alder kan ofte i en periode vælge grøden fra - interessen plejer dog at komme igen, men en lille pause kan de godt have brug for :)
Det kan være en rigtig god idé at starte dagen med havregrynsboller i stedet. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :) Kom ekstra mel i dejen, så er det lettere at ælte.
Hvad spiser I andre? Ofte vil børn jo gerne have det de ser vi andre får og det er også dejligt at spise sammen. Havregrynsboller mætter rigtig meget og er en god start på dagen, det er naturligvis ikke det samme som havregrød, men bedre end ingenting :)
Du kan også forsøge med rå havregryn med lidt sukker og mælk, mange børn i din datters alder vil hellere have havregrynene på den måde i stedet for som grød og du bestemmer jo selv hvor meget eller hvor lidt sukker du drysser på ...
Så kan du naturligvis også prøve at købe morgenmadsprodukter, men her skal du se dig rigtig godt for. Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn og også de nye "Mini-Fras", som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og de er også et sundt valg til børn.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske