Brev:
Kræsen - 2 år
3. januar 2010
Alder:
2 år
Kræsen - 2 år
Hej Helen
Min ældste datter er lige blevet 2 år, og hun er ekstrem kræsen. Jeg finder det meget svært at acceptere, at hun kun vil spise få fødevarer.
Nr. 1 er det meget besværligt når vi skal nogle steder, for vi skal altid selv medbringe mad.
Nr. 2 så er det træls altid at skulle lave 2 retter mad til aftensmad.
Nr. 3 får hun umuligt de vitaminer og mineraler, hun har brug for. Hun nægter at spise en vitaminpille.
Jeg skrev til dig, da hun var 10,5 mdr., fordi hun var meget småtspisende og det har bestemt ikke ændret sig.
Mit spørgmål går ud på, om man bare skal affinde sig med det eller man skal være mere konsekvent - og i så fald hvordan vi skal gribe det an.
- Vi har prøvet over en periode at give hende vores mad, men hun skubber den væk.
- Vi har prøvet at opfordre hende til at smage, men hun vil ikke. Det kan rent faktisk godt være, at hun kan li' meget mere end vi tror, for hun vil aldrig smage på noget.
- Vi har prøvet at flytte fokus fra hende ved bordet, men det påvirker hende ikke i retning til at smage på maden.
- Vi har prøvet at forklare hende, at dette er aftensmaden -og hun får ikke andet - og hun kommer derefter i seng uden at have spist.
Derfor har vi været tilbøjelige til at lave noget til hende, som vi ved hun kan li'.
Vi er har det sidste stykke tid ignoreret hende ved aftensbordet. Ikke opfordret hende til at smage eller andet. Bare ladet hende være. Inden sengetid har hun igen fået serveret aftensmaden - igen uden at spise noget.
Skal vi lave noget til hende, vi ved hun bryder sig om eller?? Skal vi være konsekvente eller bare acceptere, at sådan er hun??
Hun er ikke tynd, er 92-93 cm og vejer 13,5 kg. Sammen med andre børn spiser hun fint. Derfor tyder det for mig på, at hun "snyder os", fordi hun ved/håber på, at hun får det hun gerne vil have.
Venlig hilsen
Nina