Svar: Kræsen - 2 år
3. januar 2010
Alder:
2 år
Kære Nina
I en alder af 2 år skal din datter naturligvis kunne spise den mest almindelig mad og hvis I laver børnevenlige retter, så synes jeg bestemt ikke der er grund til at lave speciel mad til hende. Jeg kan godt forstå at du synes det er frustrerende og at du ikke ønsker at lave to forskellig retter, det skal du naturligvis holde op med.
Det er altså slut med at lave 2 forskellige retter til aftensmad. I stedet skal du sørge for at der er noget hun godt kan lide til alle måltider. Det kan være ½ stykke rugbrød, pastaskruer eller lidt gulerodssalat med rosiner - et eller andet, som du ved hun normalt gerne vil spise. Hvis det kun er rugbrød, så er det fint bare at servere et stykke brød til den varme mad og gøre det konsekvent.
Tanken er at hun naturligt vil gå igang med at spise den mad, som hun er tryg ved og glad for. Og netop derved få en naturlig fornemmelse for at når vi sætter os til bordet, så er det for at spise. Dertil kommer at når noget glider ned, så vil noget af det andet på et tidspunkt også blive smagt på. Det er her rigtig fint, som I allerede gør, ikke at give hende særlig opmærksomhed under måltidet, men lade hende spise det hun vil.
Det er en god idé at bruge aftensmaden til frokost, så hun to gange om dagen får kød, fisk og grøntsager og så må du netop via hendes indtag om dagen sørge for at hun får sit behov for vitaminer og mineraler godt dækket.
Det er vigtigt at servere maden adskilt og ikke forsøge at snyde hende ved at lave tærter og sammenkogte retter. Så vælger hun det hele fra og vil ikke kunne stole på dig og det du siger .. Med den alder hun har, er det begrænset, hvor mange krav I kan stille og hun kan ikke forholde sig til aftaler som "Hvis du spiser xx så får du" eller modsat "Hvis du ikke spiser xx så får du ikke lov til...". Hun kan slet ikke forholde sig til aftaler eller konsekvenser i den retning, det vil kun være synd for hende.
Det vigtigste lige nu er derfor at holde fast i at måltidet skal være hyggeligt for alle og at det er bedst, hvis hun selv begynder at spise og får en naturlig lyst til at smage på den mad I andre får.
Du skal naturligvis holde fast i at hun rent faktisk trives og ikke virker til at mangle noget. Du skal også medtænke lidt mere alternative måder at give hende grønt og frugt. Det kunne f.eks. være ved at lave frugt- og grøntsagsjuicer til hende. Mange børn vil faktisk godt drikke deres grøntsager, men vil ikke spise dem ...
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Medtænk også at rå grøntsager og råkost ofte er et større hit hos børn end kogte og stegte grøntsager er. Du kan lave grøntsagsstave, som kan dyppes i lidt dressing eller du kan lave råkostsalat, hvor du blander f.eks. gulerod, spidskål og ananas sammen med lidt rosiner.
Hvad drikker hun i løbet af dagen? Og hvad består hendes mellemmåltider af? Sørg for at hun ikke får for mange søde fødevarer - saftevand, kiks og lignende dur ikke. Det hæver blodsukkeret og appetitten forsvinder.
Du skriver at hendes appetit tydeligt er bedre sammen med andre børn. Lad jer spise sammen alle sammen hjemme, det skal være hyggeligt ved spisetid. Der må gerne være dug på bordet, tændte stearinlys og en hyggelig stemning. Der må gerne gøres lidt ud af måltidet, så det virkelig bliver en hyggestund for alle.
Verbaliser positivt omkring maden, så hun hører at I andre nyder det og måske derfor får lyst til at smage lidt af sig selv ...
Lad hende være med til at lave mad. Selvom hun naturligvis ikke kan skære grøntsager med en skarp kniv, så kan hun godt være med i køkkenet og børn er mere positive overfor ny mad, hvis de selv har været med til at lave den. Samtidig glider der ofte lidt mad ned under tilberedelsen af det, f.eks. rå grøntsager - og har hun spist lidt under tilberedelse, så behøver I ikke bekymre jer helt så meget om hvad hun spiser under selve måltidet - det kan måske gøre det hele lidt mere afslappet for jer alle :)
Hun kan sagtens være med til at pynte pizzaen eller være med til at dække bord. Hun kan også sagtens være med til at hælde de udskårene grøntsager op i salatskålen. Ved at medinddrage børn i madlavningen og tilberedningen til måltidet, får de et mere naturligt forhold til mad og madlavning og at være med til at dække bord er her også vigtigt i forhold til det at skulle spise og gøre måltidet til noget I er fælles om.
Som sagt skal I holde fast i at hun umiddelbart vokser og tager fint på og lyder til at få det hun har behov for, for at trives. Derfor skal du også holde op med at medbringe specielle retter til hende, når I skal nogen steder. Det er jo med til at holde hende i en rolle som "hende den kræsne", der har brug for speciel behandling og den rolle skal hun jo ikke have. Så hold op med at medbringe mad selv, hun får naturligt serveret det samme som alle andre og så må hun spise det eller lade være!
Jeg håber ovenstående giver lidt indput til hvordan I kan komme lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske