Svar: Nan1 vs Nan2
3. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sandra
Den forskel der er på Nan 1 og Nan 2 er jernindholdet. NAN 1 indeholder 0,4 mg jern/ 100 ml og NAN 2 indeholder 0,8 mg jern/ 100 ml. Der er altså dobbelt så meget jern i NAN 2 som i NAN 1.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man bibeholder type 1, hvis barnet trives med dette og får barnet min 400ml mme dagligt til 12 måneders alderen, skulle jernindholdet være dækket ind - uanset om barnet får den ene eller den anden type MME.
Det har tidligere været sådan, at type 2 erstatninger mættede lidt mere end type 1 erstatninger. Men sådan er det ikke mere. Der er altså ikke længere grund til at skifte til type 2, selvom man har et barn som spiser rigtig meget .. mætheden skulle være det samme ...
Så hvis din datter trives med type 1, så er det rigtig fint at bibeholde denne og du behøver ikke skifte til type 2, med mindre du gerne vil give hende ekstra jern :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske