Svar: Svært at falde i søvn - 4 mdr.
31. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Tanja
Jeg synes i princippet ikke om at børn skal græde sig i søvn. Man skal naturligvis altid vurdere, hvilken type gråd der er tale om, men et så lille barn som jeres græder fordi han har behov for tryghed. Hvis I går fra ham og han græder, så er det fordi han føler sig forladt og han forstår ikke at I jo lige er inde i stuen ved siden af.
Jeg har engang hørt at man kan sammenligne små børn med dyrebørn på den måde at når dyremoderen forlader reden, så vil ungerne i begyndelsen pive og klage, men på et tidspunkt vil de holde op og det er ikke fordi at de har lært at mor kommer tilbage igen, det er fordi de ellers tiltrækker rovdyrerne.
Hvis man overfører denne historie på menneskebørn, så vil de også på et tidspunkt holde op med at græde, ikke fordi de ved at mor jo kommer igen, men simpelthen fordi det ikke nytter noget og at de ikke bliver hørt. De regredierer.
Mange børn har svært ved at finde ro og det skal man hjælpe dem med. Med den alder jeres søn har fåer han en masse stimuli i løbet af en dag, som han skal bearbejde, og det er svært for ham at koble fra. Når først det lykkes så sover han godt.
Ofte er vi tilbøjelige til at forsøge med alt muligt, for at få barnet til at sove. Det kan være amning, skiftning. lidt over til far, lidt hos mor, over i sengen, op igen, tænde for en uro, forsøge med en sut, en rangle, osv. osv. Det eneste vi gør er at tilføre endnu flere stimuli og dermed gøre situationen værre.
Det vil være en god idé at I forsøgte at indføre det samme ritual aften efter aften, såsom at give ham et bad, pusle, skifte til nattøj (så han oplever at nu sker der et skift), amme ham og putte ham. Det tager tid at indføre en vane, men efterhånden vil han falde til ro fordi det genkendelige giver tryghed.
Mange børn græder når de bliver lagt ned i sengen, fordi de mangler de omsluttende arme omkring sig. Prøv om I kan putte ham i dynen, så den fortsat omslutter ham, når I lægger ham fra jer. Det kan også være en fordel at du lægger dig ned med ham om aftenen og ammer ham liggende, i soveværelset med dæmpet belysning. Lad ham falde i søvn sådan, og så kan du liste ind i stuen efterfølgende og evt. første flytte ham, når han er faldet helt til ro.
Vi er jo alle meget forskellige, hvad angår opdragelse af vores børn. Hvilken metode I vil benytte jer af skal I ale sammen om, så I fælles finder ud af, hvad der er bedst i jeres lille familie.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske