Svar: Hård mave/forstoppelse
5. juni 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Umiddelbart tror jeg at det handler om at din datter får for lidt væske. Prøv om du på en eller anden måde kan få hende til at drikke mere. Vand er jo det bedste, men du må også godt give hende lidt mælk eller ind imellem en smule juice, evt. fortyndet med vand.
Derudover så kan det være en god idé at du tilbyder hende lidt grønt sammen med rugbrødet. Både fordi hun så kan øve sit pincetgreb, men også fordi det er med til at sætte lidt gang i maven. Det kan f.eks. være lidt ærter, majs, rød pebberfrugt.
Er det fordi hun sover til middag at hun ikke får frokost? Som jeg ser dit brev, så mangler hun måske et måltid. Det er dog ikke sikkert, for hvis hun i øvrigt trives og spiser godt,når hun spiser, så kan det godt være i orden.
På havregrøden og ølllebrøden kommer du mælk, dvs ikke kun i grøden, men også ovenpå. Tilbyd hende også en portion frugtgrød med mælk, f.eks om aftenen før hun skal i seng, som en slags dessert efter aftensmaden. Hun må også gerne få en portion A38 med bær og lidt drys, som også kan være med til holde maven i gang. Men umiddelbart er det væsken I nok skal fokusere på.
Håber dette vil hjælpe jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske