Svar: Længere lure
4. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Jeg kan godt forstå det er frustrerende, at din dreng konsekvent vågner efter ½ times søvn, når du oplever at han rent faktisk ville have godt af at sove lidt længere ...
Ser man på hans samlede søvnbehov, så lyder det da også som om at han godt kunne have brug for lidt mere søvn, men samtidig sover han dog sine 3 lure dagligt og får de afbræk han naturligt har brug for, for at udvikles og trives og så sover han en god lang nattesøvn. Han sover samlet set under gennemsnittet, men søvnen er fint fordelt over døgnet og det er positivt.
Det er fint at du har lagt mærke til at han nogle gange kan sove en lidt længere middagslur, hvis du vælger at gå med ham. Det kan, når vejret tillader det, være udmærket at arbejde lidt på dette, netop for at få skabt en rytme, hvor han fast sover en lang lur dagligt. De dage, hvor I er nødt til at holde jer inde, kan du evt. forsøge at lægge dig med ham til middagslur, fordi du så med det samme du fornemmer han er ved at vågne, kan lægge en hånd på ham, så han hjælpes til ro og ved din nærhed lulles videre i søvnen.
Det handler meget om at få skabt en rytme, hvor hans krop ligesom har en erfaring med sig om at middagsluren skal vare mere end ½ time - det skal ligesom lagre sig, hvis du forstår hvad jeg mener ...:)
Derudover tænker jeg at du måske skulle prøve at trække tiden lidt, hvor han er vågen. Jeg kan godt forstå at han nogle gange virker meget træt efter 1½ time, netop fordi han jo kun har sovet ½ time, men det kan godt ændre lidt på hans 'slatsoveri' om dagen, hvis du prøver at holde ham lidt mere vågen og aktiv inden han puttes igen.
Du kan også forsøge at adskille mad og mælk lidt f.eks. til frokost og evt. lægge et bad ind imellem de to ting, for netop at få fyldt ham ekstra op og samtidig få ham brugt både motorisk og mentalt, så han derefter virkelig har brug for en lur.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, vågner kl. 7, får tøj på, leger pludrer lidt osv.
kl. ca. 9-9.30
Ren ble, Får flaske, puttes til lur og sover som nu ½ times tid
Formiddag 10: Grød med frugtmos, vand af kop.
Tilbydes bad i badekar, aktiveres og stimuleres rigtig godt både fysisk og mentalt.
Flaske kl. ca 12 og puttes herefter til middagslur. Han aktiveres altså lidt mere om formiddagen, badet virker beroligende og afslappende efter lidt tid, han får både grød og mælk, men adskilt og puttes så lidt senere end han plejer. Forsøges her holdes sovende og vende ham til at sove en lidt længere lur midt på dagen.
Eftermiddag flaske som nu, gives efter behov, når han vågner af lur og/eller inden han skal sove 3. lur
Sen eftermiddag/tidlig aften: Tager dagens 3. lur - ligger ofte mellem kl. 17-18 - naturligvis afhængig af hvor lang en middagslur han har taget
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop. Når grøden fungere kan han begynde at få lidt grøntsagsmos om aftenen.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer efter hvor sen en 3. lur han har taget
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre. Prøv at give ham flasken mere eller mindre i søvne inden I selv går i seng, det kan gøre at I selv får lidt flere sammenhængende timer
Midt nat 03: Evt. flaske, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære flaske midt nat
Som du kan se har jeg flyttet lidt på tiderne i løbet af dagen, i håb om at en ændring af rytmen med lidt mere vågentid mellem lurene og lidt mere aktivitet vil gøre at han så sover lidt længere stræk, når han sover ... Det kan godt have noget at sige, hvordan hans rytme hele dagen igennem fungerer, det er med til at påvirke hans indre ur, hans cirkadiske rytme og dermed hans søvn-/ vågenmønster.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske