Brev:
Min dreng er kræsen
4. januar 2010
Alder:
23 mdr.
Min dreng er kræsen
Hej Helen
Min dreng er nu knap to år, og trives generelt fint. Jeg har dog et par spørgsmål - i dette brev får du det første:
Hvad gør vi for at vores dreng skal blive mindre kræsen?
Da han var mindre, og vi begyndte på forskellige slags mos, spiste han faktisk alt hvad vi serverede, men nu hvor han selv spiser og selv kan vælge sin mad ud fra et udvalg, så er han meget kræsen.
Morgenmaden er altid havregrød, og det spiser han med glæde, men det er resten af dagen, som giver problemer, synes jeg. Han er så heldig at gå i en vuggestue, som serverer varm og hjemmelavet babyvenlig mad hver dag til frokost, men når vi spiser frokost i weekenden står den jo på rugbrød med pålæg. Men han har aldrig spist en skive rugbrød, han nipper højst en lille bid, og nøjes så med at slikke smør og evt. pålæg af! Og også pålægget er han kræsen med.
Han elsker ost, æg og leverpostej, men lige så snart der kommer noget der ligner en grøntsag, f.eks tomat, avocado, agurk, eller et stykke kød som f.eks lidt kylling, så slikker han lidt på det, og gider så ikke mere. Til aftensmad spiser han helst ris uden 'sovs' eller pastaskruer. Meget andet gider han ikke. Han rører ikke kartofler, og slet ikke kødstykker såsom kylling.
Mit spørgsmål er, om vi bare skal acceptere dette? Jeg ved godt, vi ikke kan tvinge maden i ham, men vokser han fra denne kræsenhed med tiden? Det er lidt svært at se på, nu hvor vi ellers er en familie, som - synes jeg i hvert fald selv - forsøger at spise varieret mad.
Jeg er også lidt bekymret, fordi vi snart flytter, og i den nye kommune skal vi selv have madpakker med til frokost, og når Jonathan ikke spiser rugbrød, så er det svært at finde på noget, som er ordentligt mættende.
Tak for råd!
Hilsen drengens mor