Svar: Natteravnen
4. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Jeg er helt enig med dig at i at jeres lille dreng under ingen omstændigheder skal lægges i seng og bare græde sig i søvn. Det er et positivistisk menneskesyn, som ingen steder hører hjemme!
Når små børn græder langvarigt og uden at blive taget op og trøstet, så opstår der stress i barnets krop og det påvirker barnets stadig meget umodne og færdiguddannede hjerne. Der er lavet flere undersøgelse af hvad der sker, hvis man bare lader sit barn ligge og græde og hvor stor betydning det har for barnets hjernemæssige udvikling.
Når en baby efterlades grædende i sit værelse, så er det ikke gråden i sig selv, der påvirker barnets hjerne - for det gør den ikke - det er den langvarige, utrøstede fortvivlelse der skader. Det har virkelig store omkostninger ikke at reagere på sit barns gråd - man laver en langsigtet vidunderlig investering, hvis man konsekvent trøster sin grædende baby.
Så bliv ved med at lytte til dig selv og hvad der føles rigtigt, så når du langt! :o)
Jeres dreng er stadig så lille at han er meget selvstyrende hvad angår søvn og rytme. Men lidt små rutiner kan I godt indføre og det handler blandt andet om måden I putter ham på. At det vil være rigtig godt at give ham et fast ritual, en sutteklud, en sut, bestemte kærtegn, små beroligende ord du siger som "ssshhh" eller "sååå" osv. når han skal puttes.
Du må godt begynde at arbejde på at han skal sove 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Alt efter hvor sent den sidste lur ligger vil han gå før eller senere i seng. Det vil normalt være passende at han er vågen i max to timer, så skal han puttes igen.
Det er også helt normalt og helt okay at lade amning være en del af hans putteritual. Det vil altså være rigtig fint at du giver ham mælk at sove på og også svøber ham. Du kan med fordel forsøge at amme ham, når han vågner af en lur, skifte ham, svøbe ham og så tilbyde ham modsatte bryst inden han så puttes til lur. Ved at lade ham være svøbt allerede når han ammes sidste gang, så letter du overgangen fra din favn ned i lift, vugge, barnevogn eller seng.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har evt. en sut, hvis det er en del af hans putteritual.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio eller andet. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen og sørger for at han står køligt, når han sover :o)
I Danmark synes vi jo også det er godt at små børn sover ude, jeg ved ikke hvad mulighed I har for det, hvor I bor. Men liften kan fint stilles i barnevognen og han kan puttes ude, igen trille vognen lidt, så han lulles lidt til ro, godt pakket ned i sin dyne.
Du skal naturligvis sikre dig at han får mælk nok hele dagen igennem, så han ikke behøver efterspørge dette ekstra om natten. Du skal også medtænke roen og afskærmningen dagen igennem.
Små børn som din dreng kan ikke lukke lyde ude, de hører ligesom alt og har endnu ikke den evne. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører og så er der noget i radioavisen, som interesserer os og så lytter vi igen. Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele og derfor er det meget vigtigt at I hjælper jeres dreng med at blive skærmet og finde ro.
Som sagt vil det være godt med en rytme om dagen, hvor han ikke er vågen i mere end 2 timer af gangen og så skal han ammes og puttes igen. Sammenlagt vil han sove ca. 6 timer i løbet af dagen og om natten vil han sove 10-11 timer, naturligvis afbrudt af mad...
Så mit råd til dig er altså at du sørger for at din dreng får mad nok hele dagen igennem, evt. forsøge med en rytme, hvor du starter med at amme ham, når han vågner fra en lur, skifter ham og svøber ham og ammer ham fra modsatte side, inden han puttes til næste lur.
Så skal du forsøge at putte ham på samme måde både dag, aften og nat. Det giver ro og tryghed, når de samme ting sker igen og igen. Du skal arbejde på 3 lure dagligt og max 2 timers vågenhed mellem hver lur :)
- Og så skal du lytte til dig selv og gøre det som føles rigtigt! :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske