Svar: Grøntsager - 12 mdr.
4. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Emilie må godt få lidt råkost, lige netop rå kartofler lyder nu ikke så lækkert, men lidt fint revet gulerod blandet med lidt spidskål og lidt æble og ananas vil sikkert være et hit.
De fleste børn er dog 1½ år inden de begynder at kunne tygge sig igennem råkost og dermed fordøje det, så det er stadig bedst for hende, hvis du kan give hende kogte grøntsager. Det fremmer optagelsen i tarmene. Du kan sikkert se i afføringen at nogle grøntsager en gang imellem kan komme ufordøjet ud igennem systemet - det er helt okay, det sker der ikke spor ved, men at variere lidt og stadig give kogte grøntsager er en god idé :)
Med hensyn til banan, så må hun gerne få dette. Giv dog også andre slags frugt og bær - det er vigtigt at hun får så stor variation som muligt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske