Svar: Dagsplan - 12 mdr.
4. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
En plan for dagen til et barn på 1 år ser således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte ærter, majs, gulerod, friske stykker peberfrugt, agurk osv. Derudover gerne en frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte pastaskruer, rejer, muslinger eller lignende. Det er en god idé at medtænke fisk til frokost og meget gerne bruge rester fra aftensmaden. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli, revne æbler, ½ banan eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Før aftensmad: Evt. en tallerken med lidt forskelligt grønt som avokado, majs, rød peberfrugt agurk, tomat eller lignende. Vand af kop.
Aftensmad: Familiemad, børnevenlige retter, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Alt hvad I spiser kan hun få. Mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid som en del af putteritualet eller puttes med en kop mælk og en banan.
Som du kan se så er det vigtigt fortsat at være opmærksom på små hyppige måltider. Hun har som udgangspunkt brug for 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad og derudover gerne 2-3 mellemmåltider, nogle børn spiser endvidere også en natgrød inden sengetid ...
Indtaget af mælk ligger nu på mellem 350-500ml dagligt alt i alt og det bør være letmælk (1,5% fedtindhold), når hun tilbydes drikkemælk af kop.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske