Svar: Sove igennem uden mad
4. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære mælken/amning kl. 02.30, så det er den du skal arbejde på at springe over. Amningen kl. 20, 24 og 06 bibeholdes og at sove igennem er altså at kunne sove fra ca midnat til næste morgen tidlig ...
Det er vigtigt at du sørger for at fylde din datter rigtig godt op med mad og mælk dagen igennem som planen jeg har sendt dig skitserer. Derudover er det rigtig vigtigt at du forsøger at amme hende længe og effektivt kl. 24 netop for at sikre at hun så bedre kan undvære kl. 02.30.
Hvis hun er meget afhængig af brystet for at kunne sove videre midt nat, så må du give hende det, men så må du forsøge at afkorte amningen og trække brystet til dig, så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk på det tidspunkt. Hun må altså ti at begynde med stadig gerne komme over til dig, du kan lægge hende til brystet og når du så ligger ned og amme og hun har diet lidt og er faldet til ro, så lirker du brystvorten ud af munden på hende. Først higer hun efter den igen, så giver du den igen, men du bliver ved med at trække den til dig.
Stille og roligt sætter du så også noget andet i stedet. Samtidig med at du ammer, så skal du holde hendes hånd, holde din hånd på hendes hofte, så hun vugges lidt imens I ligger sammen og hun ligger ved siden af dig osv. så hun stille og roligt begynder helt at kunne undvære brystet og falde til ro ved din berøring og dine kærtegn.
På sigt skal hun så beroliges og hjælpes videre i søvnen ved at du hjælper hende med stillingsskift, berøring og kærtegn og ikke længere behøver kommer over til dig og ikke længere behøver amning.
Dette er den mest humane måde at nedtrappe amning om natten på og det fungerer rigtig godt for de fleste. Men der er naturligvis undtagelser. Nogle børn forstår simpelthen ikke hvorfor de ikke kan blive ammet, når mor og brystet er der ... Derfor hjælper det nogle gange at lade far tager over midt nat og også flytte barnet på eget værelse, eller lade mor sove i et tilstødende lokale. Far kan jo give samme tryghed og nærhed som mor, han kan sagtens putte med lillepigen og være der for hende og hjælpe hende til ro, men han kan af gode grunde ikke amme :) Så for nogen er det løsningen at lade far gør alt andet og på den måde komme væk fra mælk om natten :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske