Brev:
Mange spg. vedr. kost
4. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Mange spg. vedr. kost
Hej Helen
Har egentlig flere spørgsmål men kan se du gerne vil have dem delt op hvis det omhandler forskellige emner så det prøver jeg:)
Det første handler om mad. Min søn er nu 6 mdr. og 1 uge gammel. Vi startede på smagsprøver da han var 5 ½ mdr gammel og han er nu oppe på 2 måltider om dagen (frokost og aften) hvor han spiser ca. 1 dl + lidt frugtmos til dessert, nogle gange lidt mindre nogle gange lidt mere.
Jeg ammer ham ca. 5 gange i døgnet (morgen, formiddag, inden eftermiddagslur, nogle gange sen eftermiddag eller lige efter aftensmad, flaske inden sengetid og amning igen omkring midnat.
Lige nu får han forskellig slags grød til frokost (havregrød, øllebrød, ris og majsgrød, hirsgrød og frugtmos og til aften får han grøntsagsmos hvor vi eksperimentere med forskellige slags grøntsager og vi er lige begyndt at putte lidt kød i.
Her kommer så mine spg:
1) Kan du ikke ridse op for mig hvornår det er normalt at gå op til 3 og 4 måltider om dagen og hvornår man skærer ned på amningerne (og hvilke amninger man oftest skærer ned på først)
2) Han spiser ca. en dl – er det ok eller bør han spiser mere?
3) Ift. jerntilskud har jeg læst at man i f.eks. Norge og Sverige ikke anbefaler at give dette. Jeg ville egentlig helst undgå at give det da det kan give hård mave. Han får ikke helt 400 ml i døgnet måske 300 vil jeg tro kan man så nøjes med at give færre dråber eller evt kun hver anden dag?
4) Jeg laver egentlig det meste mad selv men har feks købt noget øllebrød hvor der skal tilsættes vand (der er ikke mælk i står der på pakken) Jeg er i tvivl om hvordan jeg tilsætter mælk. Der bruges 1 ½ dl vand til ½ dl øllebrød – kan jeg så når det er kogt sammen putte pulver i (jeg har nan1) til hvad der svarer til 1 ½ dl vand? Og skal der så tilsættes fedtstof?
5) I opskriftsbogen fra SST står der at man tilsætter ½ dl MME/MM til feks majsgrød på ½ dl mel og 1 ½ dl koldt vand. Vil det så sige at jeg putter mmepulver i hvad der svarer til ½ dl eller er det ½ dl MME der er blandet i forvejen? Håber du forstår?
6) Til måltiderne øver vi at drikke af kop eller dvs æggebæger. Han har ikke rigtig fundet teknikken endnu og det meste ryger ved siden af. Handler det på nuværende tidspunkt mest om at de skal lære teknikken eller er det også vigtigt at de får noget væske indenbords for det kommer der ikke meget af ved ham. Har i den forbindelse tænkt på om man skulle bruge en tudekop i stedet for at han får noget vand???
7) Han har fået noget rødligt udslet ligende noget i ansigtet (har altid haft lidt på siden af kinderne) men nu er der flere ”pletter” i hovedet. Det er kommet efter opstart på mad. Det er mindre når han kommer ind efter at have sovet ude i barnevogn. Mon det kan være en reaktion på maden og hvordan skal jeg egentlig forholde mig til det?
Jeg har tænkt på at holde igen med f.eks. frugtmos for at se om det kan være synderen. Det er også ned under hagen og jeg har også tænkt om det bare kan være hudirritation pga. mad/vand der jo sidder rundt om munden på ham når han spiser og når ham drikker løber halvdelen ud og ned af hagen..?
8) Jeg kan se at du anbefaler at give dem noget at ”gnave” i. Han har allerede 6 tænder og jeg er temmelig nervøs ved at skulle give ham noget som agurk, blød frugt og rugbrødsbjælker for hvad hvis han tygger en bid af og får det galt i halsen? Kan ikke lige regne ud hvordan jeg kommer bedst ud af det. Og hvis det skulle gå galt hvad gør man egentlig så?
9) Som du kan se af indledningen giver ammer jeg nogle gange sen eftermiddag eller lige efter aftensmad og andre gange slet ikke. Jeg er egentlig i tvivl om jeg helt at droppe denne amning og om det er okay? Jeg kan både være bange for at give ham for meget eller for lidt væske…..
Det blev en længere smøre, håber det er okay! Glæder mig til at høre dine svar og godt nytår!
PS: Det er helt utrolig dejligt at have dig at kunne henvende sig til især når man som jeg har en SP der ikke kan bruges til noget overhovedet!!!
Med venlig hilsen!!!