Svar: Mange spg. vedr. kost
4. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Sikke en masse spørgsmål - det er dejligt at du har givet dem nummer, jeg skal prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer :)
Det vil være meget passende at du øger din dreng til 3 måltider dagligt nu + lidt frugtmos som mellemmåltid. Når han bliver 7 måneder vil du sandsynligvis kunne øge ham til 4 måltider dagligt (grød morgen og eftermiddag, grøntsagsmos frokost og aften).
Amningerne bibeholdes som de er lige nu. Det er fint med 5 amninger dagligt + en flaske til natten. Det er normalt amningen midt nat der ryger først og den er jo væk hos jer :) Derefter er det amningen om formiddagen og bagefter amningen om eftermiddagen. De 4 amninger/flasker der således bibeholdes i 7 måneders alderen er tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Det er fint at give din dreng ca 1 dl. grød eller mos af gangen, hvis han kan spise mere, må han naturligvis gerne få det, men det er vigtigt at der fortsat er plads til mælk i maven efter skemad. Det er altså bedre at give ham 1 dl og han så drikker mælk inden han skal sove, end det er at give ham 1½ dl. og han så afviser mælken. Hans mælkebehov er fortsat stort og skal derfor dækkes godt over hele døgnet.
I Danmark anbefaler vi at børn mellem 6-12 måneder tilbydes jerntilskud dagligt, med mindre de får min. 400ml jernberiget mme. Sålænge din dreng ikke får dette, så bør du tilbyde ham jern. Grunden til at man i Norge og Sverige har andre regler, kan være at indtaget af færdiglavet babymad er betydeligt højere i netop Norge og Sverige end det er i Danmark. En del af de produkter de giver deres børn er sandsynligvis tilsat jern.
Nestle Nutrition har undersøgt hvad børn i Sverige får af færdiglavet babymad i forhold til hvad børn i Danmark får. Undersøgelsen viser blandt andet at i Sverige får 75% af børn mellem 0-2 år færdiglavet babymad hver dag, hvor tallet for danske børn kun er 23%.
Din dreng skal have mindst 400ml mme dagligt, får han kun 350ml så skal du give ham fuld dosis jern. Man kan ikke skrue ned for mængden eller nøjes med at give hver anden dag - desværre :)
Med hensyn til øllebrød, så bør der være mælk i produktet eller også bør du bruge mælk i tilberedningen. Det er kun hvis dit barn har problemer med mælkeallergi at du kan og bør bruge produktet kun med vand.
Du bør derfor tage f.eks. mme og lune det og tilsætte øllebrødspulveret. Hvorvidt der skal tilsættes fedtstof bør fremgå af pakken.
Med hensyn til at lave mad selv og tilsætte mælk, så er der tale om max ½ dl. hvis du bruger sødmælk, fordi dit barn ikke må få for meget komælk. Du kan dog godt bruge mere end ½ dl. når der er tale om modermælkserstatning eller modermælk.
Der er i bogen to opskrifter du kan følge - den ene er med færdigblandet modermælkserstatning, den anden er med pulver. Hvis du bruger opskriften med færdigblandet erstatning, er mængden af mælk, så det passer til den konsistens du gerne vil lave. Hvis du bruger pulver skal pulveret passe til den mængde vand du bruger.
Du kan med fordel se i babykøkkenet, der er forskellige klip hvor jeg viser hvordan man laver grød - både hjemmelavet og færdiglavet grød - også grød, hvor man selv kan tilsætte mælk.
Med hensyn til brug af kop, så er det en fordel at bruge et snapseglas som har en lille omkreds og dermed passer bedre til hans mund. Hvis koppen er for stor så svarer det til at du skulle drikke af en skål og det er jo ret svært :)
Du kan også give ham vand af en tudkop, hvis det gør det lettere for dig og du dermed er sikker på at han får lidt væske indenbords - det handler både om at han skal lære at drikke af en kop og have lidt væske, som er andet end mælk :)
Det udslæt din dreng har fået kan skyldes flere ting. Det kan naturligvis være fordi hans hud nu kommer i berøring med maden og han får en reaktion, det man kalder kontakt allergi. Det har ikke noget med allergi at gøre, men er lidt ligesom når du f.eks. selv spiser appelsiner og syren generer dine læber...
Det er vigtigt at du sørger for at tørre ham godt omkring munden med en ren fugtig klud efter han har spist, så maden ikke generer huden længere end højst nødvendigt. Du kan også smøre med lidt vaseline omkring munden, for at lægge en hinde så syren fra maden ikke får lov til at trænge for hurtigt ind i hans hud.
Men det kan også skyldes frostvejret og det at sove ude. Det er jo temmelig koldt i øjeblikket. Hvis du bruger lotion på hans kinder, så kan det gøre at han får frostsprængte kinder. Brug derfor en god fedtcreme med et lavt vandindhold i stedet for.
Det er altid vigtigt at børn sidder i høj stol og er under opsyn, når man giver dem noget i hånden at gnave i og gumle på. Det kan naturligvis ikke undgås at de risikerer at få bidt et stykke af, selvom man er påpasselig og sørger for at udskiftet brødskorpen eller hvad det nu er, før den bliver alt for blød og snasket.
Det er sjældent farligt, hvis barnet får bidt et stykke af. Barnet vil normalt have en naturlig hosterefleks og vil sprutte lidt og få maden frem i munden igen. Men selvfølgelig kan det gå galt og her er det vigtigt at kunne reagere.
Det første du som mor skal gøre, hvis du oplever en situation, hvor dit barn "fejlsynker", er således at tage det roligt og se, om ikke barnet selv formår at hoste maden op. Hvis det en sjælden gang sker at barnet får sunket maden på en måde, hvor du mener barnet har brug for hjælp og du tænker at vejrtrækningen stopper, så må du igang med førstehjælp.
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet "Heimlich’s manøvre", hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis barnet ikke trækker vejret og er bevidstløs så skal barnet lægges ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Der er mange steder som tilbyder førstehjælpskurser og det er en rigtig god idé at tage sådan et kursus. Det kunne være en idé at arrangere et sådan kursus i mødregruppen :)
Og så vil jeg også lige sige at du jo ikke nu skal gå helt i selvsving fordi jeg lige kort fortæller hvordan du yder førstehjælp - det er slet slet ikke sikkert at du nogen sinde får brug for det, jeg har lært det i kraft af min uddannelse:o) Og forøvrigt laver man nogle gange om på det, så det vigtigste er at du handler og det bedste du måske kan gøre er at ringe 112.
Med hensyn til amningen om eftermiddagen, så vil du som sagt normalt skulle beholde denne indtil 7 måneders alderen, hvor den nogle gange kan erstattes med en lille portion grød i stedet. Nogle gange vælger man dog at bibeholde amningen netop eftermiddag lidt længere, for at sikre barnet væske nok og gøre at barnet ikke begynder at efterspørge det om natten i stedet for :)
Det blev en længere smøre - også fra mig - håber du hermed er blevet klogere på det hele!
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske