Svar: Problemer med skemaden
6. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Hej
Det at tabe sig så meget at man bliver dårlig af det, er naturligvis en grund til at stoppe amningen. Spørgsmålet er også om din datter nægter skeen, fordi hun egentlig bliver mættet så meget af din mælk, at det tager lysten til anden mad.
I en periode kan du måske trappe amningen ned, så du kun ammer morgen og aften og derudover tilbyder hende mad på ske i løbet af dagen og vand/mælk af kop.
Noge børn vil omkring 7 mdr´s alderen begynde at interessere sig for den mad der er på forældrenes tallerken i stedet for de specialretter de selv får. Der er ikke noget i vejen for at hun får lov til at få lidt andet, hvis det har større interesse. Du kan prøve at mose lidt kartoffel med en gaffel og også give hende lidt kogt hakket kød.
Prøv ikke at fokusere for meget på hendes kost, men lad hende tage aktivt del i måltidet, når I andre spiser. Jeg er sikker på at det bare er en overgang og at hun i takt med at hun blive lidt ældre og selv kan begynde at tygge mere, også vil finde det interessant at spise selv. Lige nu og her handler det nok om mælkeindtag og sultfornemmelse.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske