Svar: Hvordan ser dagsplanen ud...?
7. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Når jeg ser på planen du har sendt, så lyder Isabellas indtag af mad meget fint og alderssvarende, men hendes indtag af væske er meget lavt ... Hun får alt for lidt at drikke :(
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt og vil i 8-9 måneders alderen trappe ned til 3 flasker i døgnet. Derudover vil de drikke vand af kop og få væske via maden.
Det handler altså ikke kun om at hun skal have mælk, men også om at hun skal have væske ... Det vil normalt være sådan at børn på 7 måneder, drikker ca 750ml mme dagligt og derudover vand, i 8-9 måneders alderen drikker de ca 600ml mme dagligt og derudover vand.
Hun er en stor pige på næsten 9 kg. Hendes væskebehov for et døgn ligger mellem 900-1350 ml og det lyder ikke som om at hun overhovedet kommer i nærheden af dette. Hun skal have mindst 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket - vælling tæller her også med, men hun er lagt fra dette indtag.
Når jeg ser din plan for dagen og hører din beskrivelse, så får jeg altså indtryk af en pige som trives og har det godt - men som tilsyneladende lever af meget lidt væske ... Og personligt ville jeg forsøge at få mere væske i hende. Jeg synes derfor du skal indføre en flaske sen aften kl. 23 som hun så kan indtage mere eller mindre i søvne og hun må også meget gerne få en flaske kl. 04/05 når hun vågner om natten og du plejer at give hende sutten.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske