Svar: Flaske?
7. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn vil i 12-14 måneders alderen begynde helt at undvære flaske. Det er ofte flasken inden putning om aftenen, som er den sidste flaske der forsvinder og den erstattes nu af en kop mælk, måske ½ banan og så en godnathistorie.
Det er altså stadig vigtigt at barnet puttes roligt, at det at falde i søvn er forbundet med mindre aktivitet og med noget rart. Mælken i flasken kan med fordel trappes ned, så det bliver mindre og mindre og så barnet stille og roligt kan nøjes med en tår mælk af en kop. Denne kop mælk vil naturligt også forsvinde på et tidspunkt - hvornår er forskelligt fra barn til barn. Det vigtigste i den forbindelse er at tænderne så vidt muligt børstes efter barnet har fået mælk.
Det er netop en af årsagerne til at man anbefaler at stoppe flaske ved 1 års alderen. Barnet har ikke længere behov for flaske for at få sit mælkebehov dækket, men det er også usundt for barnets tænder. Mælkesukkeret vil naturligt give grobund for huller.
Når man skal væk fra flasken, så kan man vælge at stoppe helt og simpelthen sige at nu er det slut. En mere human måde kan være at tage barnet med i processen, således at barnet f.eks. selv er med til at smide flaskesutterne ud, når de er blevet for gamle. Når barnet efterspørger flasken, så husker man barnet på at den er i stykker, flaskesutterne er smidt ud, men man kan få et alternativ i stedet. Og alternativet skal så netop være et nyt og tryghedsgivende putteritual. Det skal være at sidde lidt på skødet, stadig få lidt at drikke, putte sig lidt osv.
Når I er på tur vil det være rigtig godt at medbringe vand i stedet for mælk. Vand kan hun få af en kildevandsflaske og den rigtige sutteflaske forsvinder således helt. Lidt mos, yoghurt eller måske ½ bolle eller noget frugt er fint at medbringe som mellemmåltid.
Håber du kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske