Svar: Den sidste flaske
7. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Betzy
Det vil være rigtig godt at du i løbet af de næste par måneder forsøger at komme helt væk fra flasken inden sengetid.
Det lyder som om at din datter er meget glad for flasken og jeg tror du har fuldstændig ret i at den har stor betydning og fylder meget af hendes putteritual. Det er helt naturligt, sådan har det jo været altid i det år hun har levet - det har været helt naturligt at falde i søvn med lun mælk.
Derfor skal flasken heller ikke bare fjernes, men skal i første omgang erstattes af en kop med lidt mælk. Hun skal altså stadig have lidt mælk i maven, have lov til at have smagen, - men nu skal det drikkes af en kop, så behovet for den større mængder bliver sat ned. Faktisk kan det være en god idé at skære ned i mængden, så hun får mindre og mindre og naturligt lettere vil kunne nøjes med mælk af en kop.
At stoppe med flasken har sit naturlige stop, når flaskesutten er blevet for mør og skal skiftes ud. Jeg synes derfor det kan være en god idé at tage barnet med i denne proces. I kan begynde at lære jeres datter lidt om skraldespanden og at smide ud, brug generelt gestikuleren med at slå ud med hænderne og sige slut, om ting som er færdige. Det kan være mælkekartonen den er tom, der er ikke mere, slut og slå ud med hænderne. Det samme med historien, bogen klappes sammen, der er ikke mere, det er slut.
Det at lære hende begrebet slut, som en del af hverdagen overføres til flasken. Flasken er slut, sutten smides ud, der er ikke mere - ud med hænderne, gestikulere slut!
I stedet tilbydes så en kop lun mælk og så en godnathistorie og de fleste børn vil acceptere dette. For de fleste vil det gå ret hurtigt med at komme fra flasken til en kop med mælk, hvis man samtidig sørger for at det er hyggeligt og dejligt at blive puttet. Det sørger man for ved at læse en godnathistorie, synge en sang, sidde lidt med barnet på skødet og også sidde lidt hos barnet, når det er puttet i sin seng. At sidde ved sengekanten med en historie og måske en godnatsang, det er også hyggeligt både for forældre og for barn:o)
Med hensyn til hendes manglende indtag af aftensmad, så vil jeg ikke umiddelbart mene at der er en sammehæng med hendes aftenflaske her. Aftensmaden ligger jo før flasken og hun er ikke så udspekuleret at hun tænker "hvis jeg ikke spiser, så får jeg min flaske og den vil jeg hellere have ..." :)
Det handler nok snarere om at hun er træt efter en lang dag, overskuddet til at spise og bare have overblik over en tallerken med mad er svært at finde. Hendes naturlige lyst til at putte i munden forsvinder også i denne alder og hun vokser heller ikke så meget mere, hun spiser naturligt ikke helt så store mængder som tidligere.
Det bedste I kan gøre er at sørge for at hun spiser godt hele dagen igennem og serverer lidt forskellige valgmuligheder til hende om aftenen. Sørger for at maden er børnevenlig og så må I gerne hjælpe hende, når hun selv bliver for træt. Nogle gange hjælper det at få lov til at smage fra mors tallerken.
Og så kan det være udmærket at lave en godnatgrød til hende som en del af putteritualet. Den skal altså adskilles fra aftensmaden, men være en del af det at skulle sove. På den måde får du hende fyldt lidt ekstra op inden natten og det bliver mere og mere naturligt at gå bort fra flasken.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske